Driedubbel Pasen vieren: Goede Vrijdag, The Psalm Project en Paaszondag

Dit jaar vier ik pasen héél vaaPasenk. Eigenlijk begon het donderdagavond al: oefenen voor paaszondag. Vrijdag was het dubbelop. Een mooie, ingetogen Goede Vrijdag dienst én daarna een concert van The Psalm Project: P(s)alm pasen. En dan op paaszondag de paasdienst zelf. Natuurlijk een feestelijke dienst en volgens goede traditie wordt er ook gedoopt! Onlangs schreef ik al over Pasen, dat het het centrale feest is in het christelijke geloof. Daar ga ik dus hier niet meer op in. Dat was theorie. Nu de praktijk!

Goede Vrijdag

Op Goede Vrijdag is er bij ons altijd een dienst met avondmaal, waarin de focus ligt op het lijden en sterven van Christus. Een ingetogen dienst, wat ook past bij het onderwerp. Ik zie elk jaar uit naar deze dienst. Nog intenser dan bij het gewone avondmaal word je bepaalt bij het Jezus’ offer. Mooi aan deze dienst waren verschillende dingen: het lijdensverhaal verteld vanuit de vier evangelieën, samengebald tot één verhaal. Mooi om het zo achter elkaar te horen. In de preek was de focus vooral op het lijden, zoals de bespottingen, de geselingen en de verlatenheid (van mens én God), vanuit de profetie van Jesaja (Js 53). Wat mij vooral trof was het feit dat Jezus zodanig gegeseld was dat hij onherkenbaar was. De profeet beschrijft het zo: “zijn verschijning was onmenselijk geschonden, en zijn uiterlijk had niets meer van een mensenkind” (Js 52:14) en “Zijn uiterlijk noch zijn schoonheid waren het bekijken waard; hij was geen verschijning die onze bewondering wekt.” (Js 53:2) Natuurlijk ken ik die teksten, maar als je er (weer) bij stilstaat is het moeilijk voor te stellen. Iemand die zo toegetakeld is, dat hij bijna niet op een mens lijkt… En dat deed Hij voor mij? Geen wonder dat Hij bad of deze beker aan Hem voorbij kon gaan…

The Psalm Project

Na de dienst hadden we een concert van The Psalm Project in onze gemeente. Een tijdje geleden kwam ik ergens een oproepje tegen of er kerken zijn die beschikbaar zijn voor concerten. Een mooie kans! Gelukkig werd mijn mening gedeeld en mochten ze komen. Mijn middag ging al op aan van alles en nog wat regelen (hoewel ik maar niet zal ingaan op wat uitdagingen in mijn eigen planning… gelukkig was er hulp uit onverwachte hoek!) en was de Goede Vrijdagdienst een heerlijk rustmoment. Het concert zelf was echt super. Een ongelofelijk goede band (ik schreef laatst al over een hun laatste cd) die live waarmaakt wat ze op de cd doen. Het geluid was ook geweldig, hoewel onze eigen techniek toch heel aardig klinkt. Ook hier werd het paasverhaal verteld: steeds een gedeelte uit de Bijbel, afgewisseld met een Psalm die hier op aansloot (voor de ‘flow’ werden we geïnstrueerd niet te klappen). Mij raakte Psalm 22. Breekbaar gezongen bezorgde het mij toch wel wat natte ogen. Weer terug bij Jezus’ lijden: niet alleen door mensen verlaten maar zelfs door God. Wat moet dat een eenzaam moment zijn geweest. Bij verschillende nummers werden we ook gevraagd mee te zingen. De melodieën, vaak gebaseerd op de Geneefse Psalmen, blijken makkelijk mee te zingen en er werd aardig meegezongen. Ik heb veel enthousiaste reacties gekregen!

Pasen

Zoals ik al zei: het begon al tijdens de oefenavond. Met het oefenen voor Paaszondag kom je toch al een beetje in de sfeer. Eigenlijk moet dat nog even wacht tot zondag, en moeten nog wel door Goede Vrijdag heen. Geen opstanding zonder het lijden. Maar paaszondag was toch echt wel feest! Vier dopelingen met mooie getuigenissen (van kort maar krachtig tot mooie bekeringsverhalen), veel muziek (waarbij ik met gitaar-ei goed kwijt kon) en de gemeente zong uit volle borst mee. De zaal kon het nog maar net aan… veel gasten! Jezus leeft en wij met Hem! Mooi om te zien hoe vier mensen hier ook helemaal voor gaan. De preek onderstreepte dit, n.a.v. 1 Petrus 1:5: “In Gods kracht geborgen door het geloof, wacht u op de redding die al gereed ligt om op het einde van de tijd geopenbaard te worden.” Laat ik daar maar niets aan toevoegen!

Nu is het een rustige zondagmiddag. Het is weer rustig. Nog even genieten van de vrije dagen in deze gekke wereld!

Seal zong het nummer Mad World van Tears for Fears tijden The Passion in New Orleans. Seal en Tears for Fears vallen trouwens in de rij met favoriete muzikanten, dus een mooie combinatie!

 

Advertenties

2 thoughts on “Driedubbel Pasen vieren: Goede Vrijdag, The Psalm Project en Paaszondag

  1. Pingback: Dienen in de spotlights | Gloria en Kyrie

  2. Pingback: Bijtanken in Assen met Lev en Psalmen voor Nu | Gloria en Kyrie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s