Bijtanken in Assen met Lev en Psalmen voor Nu

Met Pinksteren zullen veel christenen op Opwekking geestelijk bijgetankt hebben. Sommigen hebben andere muziek in hun gemeente of horen andere dingen in hun preken. Ik besefte na afgelopen weekend dat ik ook een soort van muzikaal-geestelijk bijgetankt heb. Niet op Opwekking, maar gewoon in een provinciehoofdstad in het noorden des lands. Verdeeld over twee kerken, en twee verschillende bands. En dat was goed voor mij. Maar eigenlijk hopelijk dat ik niet meer hoef bij te tanken. Net zoals ik hoop dat anderen niet per sé naar Opwekking hoeven om daar bij te tanken. Bij sommigen een beetje meer van Opwekking, bij anderen een beetje meer van de Psalmen (en zo kan iedereen het rijtje wel verder aanvullen…)

Naar het noorden!

Met schoonfamilie in Assen en een verjaardag van een neefje was het wel duidelijk voor mij: als het even kan blijven we logeren en gaan we zaterdagavond naar Lev. Toen bleek dat Psalmen voor Nu de volgende dag in de dienst van Baptistengemeente De Ark zou spelen kon mijn geluk helemaal niet op, een van mijn dochters had er ook zin in. Vanuit de zuidelijke provinciehoofdstad ‘s-Hertogenbosch toefden we in onze minuscule leenauto (een Peugeot 107, wat anders dan onze Toyota Avensis Verso) naar de noordelijke provinciehoofdstad Assen. We konden blijven slapen, naar Lev én Psalmen voor Nu!

Lev

Een tijdje geleden schreef ik al over de laatste cd van Lev, Morgen dans je weer. Een album waar ik erg enthousiast van werd. De kans om ze live hoopte ik niet aan me voorbij te laten gaan. En het was een mooi concert. De kwaliteit van de muzikanten op de cd blijft live overeind staan. De band staat als een huis en de zang was gewoon goed. Een groot deel van de nummers op Morgen dans je weer kwamen voorbij, maar ook opgepoetste versies van gouwe ouwe evangelische liederen. Zoals ze zelf aangaven kwamen alle seizoen van het leven voorbij. De meeste indruk maakte toch wel Tot het licht wordt, niet in het minst door het verhaal achter het lied dat verteld werd. Het live optreden van de band benadrukt wel dat deze band echt niet voorbijgegaan kan worden, en ik hoop dat meer liederen gezongen gaan worden. Wees welkom Geest van God staat alvast op Opwekking 40. Dat helpt!

We begonnen met Omgeeft.

Psalmen voor Nu

Zondagochtend vroeg op… de eerste dienst was al om 9:00. En aangezien we nog een uur of 2 in de auto terug moesten zitten vonden we de tweede dienst om 11:30 echt te laat. Op Facebook zagen we al dat Psalmen voor Nu onderweg was naar Assen, we werden al warm gemaakt. Ik heb Psalmen voor Nu alleen maar live gezien in concertsetting. Zeker de optredens in de oude Tivoli in Utrecht waren geweldig, niet in het minst door de sfeer van de zaal. Maar deze liederen zijn niet in de eerste plaats geschreven voor een concertzaal. Ze zijn geschreven om te zingen in de kerk. Tot nu toe heb ik sporadisch wat Psalmen in hun uitvoeringen gezongen, dus dit beloofde een interessante ervaring te worden. Dat was ook zo. De dienst begon met een aantal Opwekkingsliederen door de band van de kerk begeleid (goede drummer trouwens!), waarna Psalmen voor Nu met ons ging zingen. Min of meer de opgangsliederen volgend (Ps 120 – 134) kwam zowel vreugde (Jeruzalem, Jeruzalem, Psalm 122) als verdriet (Uit de diepten, Psalm 130) voorbij. Na een preek nog een korte set die eindigde met het ongelofelijk vrolijke Loflijd, strijdlied (Psalm 149). Dat maakte de lichte teleurstelling van mijn dochter dat we Liever uw liefde (Psalm 63) niet zongen helemaal goed (ze slaapt elke avond met Liever uw liefde, of, zoals zij het noemt, het “trompetliedje”). Ze heeft er later God nog voor bedankt. Schattig toch?

En een van de mooiste van Psalmen voor Nu, Wat hou ik van Uw huis, zongen we ook.

Bijtanken…

Pas achteraf dacht ik: ja, ik heb dit weekend muzikaal-geestelijk bijgetankt. Ik zou hier wel wat meer van willen in onze diensten. Het is echt geweldig dat er bands zijn als Lev, Psalmen voor Nu, maar ook bijvoorbeeld Schrijvers voor Gerechtigheid, The Psalm Project, Kees Kraayenoord & Mozaiek0318 (ik vergeet er ongetwijfeld een paar) die meer breedte en diepgang brengen in onze liedcultuur. Het was ook goed om met gelijkgestemden als een aantal bandleden te kunnen spreken (ik moest Suzanne van der Velde wel herinneren aan de bossche bollen om de link tussen mij en het optreden van The Psalm Project op Goede Vrijdag in mijn gemeente boven water te krijgen 😀 ). Een ding zit al in de pijplijn: Roeland Smith geeft namelijk trainingen voor zangleiders, een waardevolle aanvulling op het repertoire wat we als muziekcommissie aan het verzamelen zijn. Ik wil de zangleiders niet alleen een lijst geven met de boodschap: zoek het maar uit, maar ook handvatten hoe je met die lijst meer balans krijgt in de diensten, dus hopelijk krijgen we dat voor elkaar. En misschien is het bijtanken voor mij in mijn eigen gemeente ook minder nodig (PS: het gaat er natuurlijk niet om mij… ik denk dat het goed is voor de héle gemeente 😉 ).

One thought on “Bijtanken in Assen met Lev en Psalmen voor Nu

  1. Pingback: Hoe mijn geloof de kerkmuziek overleefde | Gloria en Kyrie

Geef een reactie

