Dienen in de spotlights

Wat een boeiend thema weer voor de #bloghop van deze maand: Dienen! Een thema wat toch wel een belangrijke rol speelt in wat ik doe. Niet dat ik er nu zo goed in ben. Ik doe liever dingen die ik leuk vind… Maar zeker in een leidinggevende rol én op het podium is het goed om te beseffen dat het niet om mij gaat. En dat ik dus ook dingen moet doen die niet “leuk” zijn, maar wel ten dienste staan van God en Gemeente. En dan heb ik het niet eens over mijn gezin…

Op het podium

Muziek maken vind ik een van de leukste dingen die er zijn. Geef mij een gitaar en ik ben blij. Desnoods een kindergitaar, als ie maar te stemmen is. Ik durf te beweren dat je me er zelfs ’s nachts voor wakker kunt maken. Niemand heeft het ooit geprobeerd, maar ik ben er vrij zeker van dat ik dan op je voorstel in ga en gitaar ga spelen. Als ik op zondag op het podium sta, sta ik daar om te dienen. God met de hele gemeente aanbidden door de muziek die ik samen met de andere bandleden begeleid. Dus het gaat niet om mijn geweldige gitaarpartijen, vette solo’s… Als het past bij een lied kan dat best. En ik vind het ook niet erg om dat te horen dat iets mooi was… (negatieve kritiek vind ik trouwens minder leuk 😀 ) Alleen gaat het daar niet om, ook al vind ik het heel fijn. Kreeg God de eer door wat ik deed?

Als leider

Jaren heb ik gedacht dat een leidinggevende rol niets voor mij was. Dat had denk ik vooral te maken met mijn beeld van leiders. Eerder autoritair, bazig, mensen die de dienst uitmaakten en dat ook heel streng kunnen doen. Ik ben niet zo streng van mezelf, eerder te aardig (achteraf gezien: ik heb eind jaren 1990 een band geleid, waarin ik toch wel heel goed wist wat ik wilde en er voor zorgde dat de band de nummers die ik schreef speelde zoals ik het wilde). Toen ik in mijn rol als coördinator podiumbedieningen rolde, was dat redelijk spontaan. Het leuk me wel leuk. Ik had theologie gestuurd en verstand  van (en ideeën over) muziek, dus wie weet past het wel. Ik liep snel tegen de lastige kanten van het leiden aan: moeilijke gesprekken voeren, beslissingen nemen waarvan er altijd wel iemand is die het niet leuk vindt. Daar schade en schande wijzer geworden en leer ik (langzaam) hoe je het moet aanpakken. Maar ‘niet streng’ zijn is wat anders dan dienen. Want nadenken over een visie of een dienst, roosters bespreken, etc. is allemaal wel erg leuk, maar moeilijke gesprekken voeren, lastige beslissingen nemen, voor je mensen in een penibele situatie staan als het nodig is dat niet altijd. En soms moet je ook gewoon praktische dingen regelen. Het hoort er bij. Ik kan daarin wel een voorbeeld nemen aan onze voorganger. Bij het concert van The Psalm Project afgelopen vrijdag stond hij klaar om ons te helpen, van dingen regelen, tot drinken inschenken en sjouwen.

Tips?

Kan ik als iemand die niet altijd even graag dient tips geven om te dienen? Ze helpen mij in ieder geval, maar doen me beseffen dat ik nog veel te leren heb!

  • Gewoon doen. Niet zeuren, doen wat nodig is. Zeker bij ‘saaie’ klussen.
  • Ga goed om met feedback. Ga niet op je tenen lopen als iemand het goed vindt wat je doet, en ga niet in de verdediging als je kritiek krijgt.
  • Ga er maar vanuit dat je als leider met een beslissing nooit iedereen tevreden kunt stellen. Zoek daarin wel de best mogelijk optie.
  • Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg.
  • Breng je worstelingen in gebed, wees eerlijk naar God en jezelf.

De #bloghop wordt deze maand georganiseerd door Schrijfgelukjes.

2 thoughts on “Dienen in de spotlights

  1. mooi als zo een dienst kunt “bewijzen”. nu mijn verhaal op 1e Paasdag een zingen in de ochtendgloren, paasliederen ten gehore brengen , op een afgesproken plaats in een mooi park. eindelijk een plaats gevonden allemaal op kort termijn. een week ervoor liederen uitgezocht en Paasevangelie, netjes de
    liederen op een rijtje gezet tot op de zaterdag voor Pasen,nog geen reactie gehad, zaterdag ’s avonds melden een gitarist en een “orgelman “aan , en ik was blij . de Paasochtend alles onder de paraplu “afgespeeld” het Paas- evangelie en liederen ten gehore gebracht , voor onze plaats. een mooie belevenis ! en ieder naar hun eigen Feest !

    Like

Geef een reactie

