Loof God met snarenspel. Lesmethode voor gitaar

Loof God met snarenspelOp CVandaag heb ik een recensie geschreven over de lesmethode Loof God met snarenspel, lees hem hier. Een heldere methode voor de beginnende (en ook wat verder gevorderde) gitarist. Hier ga nog wat dieper op de methode in, door enkele hoofdstukken te bespreken. Eerst vat ik kort mijn recensie samen.

De recensie in het kort
Mijn conclusie was dat de methode geschikt is om te beginnen als gitarist. Het mooi vormgegeven boek, dat op een praktische manier is uitgevoerd met de ringband, biedt alles wat je nodig hebt om te groeien van beginnende tot gevorderde gitarist. De dertig hoofdstukken behandelen de belangrijkste aspecten van het gitaarspelen, van stemmen tot aan toonladders, eenvoudiger akkoorden tot de voor sommigen wat lastiger barré-grepen. Er staan veel voorbeelden in van kerkelijke liederen, van kinderliedjes, tot Psalmen op hele noten, van gezangen tot aan Opwekking. Het is natuurlijk wel aan de student om vol te houden. Als je zelf voldoende discipline kunt opbrengen, én aanleg hebt, denk ik dat deze methode zeker geschikt is. Als je wat minder discipline kunt opbrengen, raad ik wel aan om tenminste op te trekken met een meer ervaren gitarist of les te nemen. Voor dat laatste is deze methode zeker ook geschikt. Maar nu, even wat dieper op de materie in!

Hoofdstuk 7: de 6/4 en 6/8 maatsoorten
In hoofdstuk 7 worden de 6/4 en 6/8 maatsoorten besproken. Helder wordt uitgelegd wat dit voor maatsoorten zijn, met duidelijke afbeeldingen. De enige opmerking die ik hierbij maak is dat een 6/4 maat ook kan bestaan uit 4/4 + 2/4 of 3x 2/4. Na de uitleg volgen enkele oefeningen. Je begint met een eenvoudige slag – de akkoorden heb je al geleerd in eerdere lessen. Het volgende voorbeeld wordt iets moeilijker: enkele walsslagen. De uitleg is helder, waarna voor elke slag ook oefeningen genoemd worden. Het hoofdstuk sluit af met een lied: ’t Scheepje onder Jezus’ hoede in 6/8. Er staat een luisterfragment bij, die je kunt scannen als QR-code. Je kunt ook zelf het fragment zoeken op de website.

Loof God met snarenspel voorbeeld 1 (2)

Hoofdstuk 17: Basloopjes
Een ander hoofdstuk waar ik jullie in mee wil nemen is hoofdstuk 17. Hierin worden basloopjes besproken. Hier is wat uitgebreidere uitleg, maar ook zeer helder. In het voorbeeld noemt ze een C akkoord met een B in de bas. Dit kom ik zelf niet zo vaak tegen, veelal is dan een G met de B in de bas als tussenakkoord. Dat is ook een eenvoudiger greep in mijn ogen. Ze geeft hierna enkele oefeningen, van G naar Em via de G met een F# in de bas (zelfde opmerking als hierboven: ik kom dan vaker de D met een F# in de bas tegen) en van Am naar F via de Am met de G in de bas. Het lied wat je hierna leert is Glorie aan God, waarin je de basloopjes kunt toepassen. Daarna volgt nog een oefening met verschillende basloopjes.

Hoofdstuk 19: Welke akkoorden horen bij elkaar
Als laatste ga ik door hoofdstuk 19 heen. Hierin weer akkoordenleer: welke akkoorden horen bij elkaar. Voor majeur- en mineurtoonsoorten worden de veelgebruikte trappen weergegeven. Voor majeur is dat I, IV en V en VI, in C: C, F, G7 en Am. De vijfde trap hoeft overigens geen dominant septiem akkoord te zijn, want in dit boek wel consequent wordt gedaan. Het mag ook een gewoon majeurakkoord zijn, wat ik persoonlijk meestal mooier vind. Bij mineurtoonsoorten had ik wat vraagtekens bij de akkoorden. Trappen I, IV en V worden gegeven, met de opmerking dat je daarin zowel mineur- als majeurakkoorden kunt spelen. Bijvoorbeeld bij Am is dat de D of Dm en de E7 of Em7. Ik snap dat omwille van de duidelijkheid hiervoor gekozen is, maar behoeft eigenlijk wel meer uitleg. In de toonladder van Am komt geen F# voor, de noot die de D tot majeur maakt. Dit is de toonladder D Dorisch (de tweede trap van de G toonladder). Verder is er nog iets interessant, er zijn eigenlijk twee soorten mineurtoonladders: de natuurlijke mineurtoonladder en de harmonische mineurtoonladder. Het verschil is dat bij de harmonische toonladder de zevende toon een halve toon is verhoogd. In dat geval speel je in plaats van een Em(7) een E(7), de G is verhoogd naar een G#. Soms worden deze ook door elkaar gebruikt, in de stijgende lijn de verhoogde zevende toon (als leidtoon), en in de dalende lijn de ‘natuurlijke’ zevende toon. Los van deze wat uitgebreidere uitweiding is het wel waar dat er mineurliederen zijn waarin genoemde akkoorden voorkomen, ik snap dat voor een beginnende gitarist minder relevant is welke toonladder het precies is.
Ze geeft daarnaast nog handige ezelsbruggetjes om de akkoorden te onthouden.

Loof God met snarenspel voorbeeld 1 (1)

Handig
Wat ik nog goed vind om te benoemen is dat er een aantal bijlagen zijn. De eerste bijlage behandelt alle muziektheorie nog eens, zodat je alles handig bij elkaar hebt. Hier vind je dus zaken als toonladders, waar tonen op de gitaar te binden zijn, wordt nog uitgebreid op de akkoorden ingegaan, iets over de lengte van noten, maatsoorten, ritmes etcetera. Erg handig dus, omdat je niet door het hele boek hoeft te zoeken, maar het in ruim 20 pagina’s bij elkaar hebt.
Daarnaast wordt er ook nog een lijst met veel gebruikt akkoorden gegeven, met akkoorddiagrammen. Hiermee kun je voor veel liederen prima mee uit de voeten. Een gevorderde gitarist zou een akkoordenboek kunnen aanschaffen, maar op internet kun je natuurlijk ook alle akkoorden vinden. Het is natuurlijk ook leuk om zelf te experimenteren en zelf akkoorden te “verzinnen”.

Samenvattend
Ik vat mijn conclusie nog een keer samen, waarbij ik een klein beetje in herhaling val. De kracht van de methode zit vooral in de heldere uitleg, met goede voorbeelden aangevuld met liederen om het geleerde snel in praktijk te brengen. Het niveau wordt langzaam opgeschroefd. Het nadeel hiervan is dat sommige nuances niet benoemd worden. Als muzikant valt het mij op, en wil ik het wel benoemen. De methode is daarmee zeker niet slecht. Al met al denk ik zelfs dat het te verdedigen is om de student niet te vermoeien met meer details dan nodig over toonladders etc. Als iemand het boek doorgewerkt heeft, hoop ik dat de gitarist niet stopt en zich verder blijft ontwikkelen en verdiepen in praktijk en theorie. Als je de methode goed volgt, en slaagt de oefeningen goed uit te voeren, heb je dermate niveau om verschillende soorten liederen te begeleiden. Dat vraagt denk ik wel het nodige uithoudingsvermogen, maar als je volhoudt en enige aanleg hebt, denk ik dat deze methode zeer geschikt is.

N.a.v. Loof God met snarenspel. Lesmethode voor gitaar van Laurine Jansen-Ebbers, uitgegeven door Boekencentrum.

1 thoughts on “Loof God met snarenspel. Lesmethode voor gitaar

  1. Pingback: RECENSIE | Loof God met snarenspel. Lesmethode voor gitaar – Cvandaag

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.