Opwekking 2.0: één jaar later

Opwekking 2.0 een jaar later
Precies een jaar geleden schreef ik mijn stuk Opwekking 2.0. Nog steeds een van mijn meest gelezen berichten. Het verscheen ook in verkorte vorm in het Nederlands Dagblad.Wat was mijn punt en hoe staan we er nu voor?

  • Van aanvulling naar vervanging: De bundel is bedoeld als aanvulling, niet als vervanging. Er werd een tekort gezien aan lofprijs- en aanbiddingsliederen. Langzaam is de bundel gegroeid naar een volledige vervanging, maar waarbij de weegschaal is doorgeslagen naar de lofprijs- en aanbiddingsliederen.
  • Goede tijden, slechte tijden: Ik heb naast Opwekking de meetlat van de Psalmen gelegd. Daarin is veel meer diversiteit. Naast lofprijs- en aanbiddingsliederen vinden we er ook wijsheidsliederen, klaagliederen, liederen van trouw, dankliederen, leerdichten. Ook vinden we er alle emoties: vreugde, vertrouwen, rust, vrede, maar ook pijn, verdriet, woede, twijfel, onrust, ongeduld. Psalmen zingen over goede én slechte tijden. In Opwekking vinden we deze diversiteit in veel mindere mate.
  • Aanbidding is niet los verkrijgbaar: zowel in Opwekking als de Psalmen is ruimte voor de persoonlijk beleving, maar een verschil is dat de Psalmen veel vaker een context hebben, gegrond in wie God is en Zijn heilsdaden.

Ga eens goed door de liederenschat heen
Wat was mijn antwoord? Ga eens goed door de liederenschat heen! Filter de liederen die de tand des tijds niet hebben kunnen door staan er uit (en houd de ‘gouwen ouwen’ in ere!). Vul aan met liederen die de diversiteit verhogen, en benadrukte liederen van Nederlandse bodem: Psalmen voor Nu, Sela, Schrijvers voor Gerechtigheid, De Oden van Salomo. Maar ook de nieuwe arrangementen van ‘gouwe ouwen’ door bijv. Kees Kraayenoord en Joke Buis.

Met vallen en opstaan…
Ik gaf verder als voorbeeld wat mijn plan was voor het seizoen 2014/2015. Naast nieuwe Opwekkingsliederen ook andere liederen introduceren. Dat was geen onverdeeld succes. Psalmen voor Nu 9 is nooit gezongen na weerstand. Het werd Psalmen voor Nu 13. Psalmen voor Nu 130 is bijna niet gezongen. De liederen van Schrijvers voor Gerechtigheid sloegen amper aan. De reacties zijn grofweg in twee kampen te verdelen: mensen die het mooi vinden en mensen die er moeite mee hebben. Het komende jaar gaan we breder naar het repertoire kijken, met een bredere muziekcommissie. Het gaat met vallen en opstaan!

Ontwikkelingen!
Ondertussen heb ik zelf niet stilgezeten. Ik heb in het afgelopen jaar veel gelezen over muziek in de gemeente, flink geblogd en af en toe ook een leuk discussie gevoerd op internet. Ik hoor steeds meer geluiden van ‘worshipleaders’ die ook pleiten voor meer diversiteit, Brian Doerksen voorop. In de nieuwe uitgave van Opwekking vinden we ook een vertolking van Psalm 13 (die van Brian Doerksen) die al een aantal keer gezongen is. Ondertussen zijn er dit jaar twee min of meer evangelische bundels verschenen: Hemelhoog en Op toonhoogte, met veel meer diversiteit.

Nog veel werk te doen: kleine stapjes!
Opwekking 2.0 is nog lang geen feit. Als het al ooit een feit gaat worden. Ondanks dat ik mijn artikel destijds onder de aandacht van Opwekking heb gebracht heb ik geen reactie gekregen. Een discussie op een Facebook pagina n.a.v. het artikel is verwijderd. De discussie liep respectvol, maar was soms wel scherp. Ik zie en hoor onder veel zangleiders nog steeds de behoefte aan de (engelstalige) worshipmuziek. Psalmen vallen grotendeels buiten beeld. Maar ik krijg ook reacties van herkenning, mensen die mijn behoefte delen. Er is nog veel werk te doen. Met mijn blog hoop ik dit onderwerp blijvend onder de aandacht te houden. En met de nieuwe technieken hoeft Opwekking ook geen nieuwe bundel te verschijnen: we vullen aan waar nodig. Dat vereist wel theologisch inzicht en onderscheidingsvermogen, en vraagt dus ook iets van gemeenten en zangleiders. Ondertussen stel ik mijn verwachtingen niet te hoog. Kleine stapjes. Van 1.1 naar 1.2, 1.2 naar 1.3… Of misschien wel 1.01, 1.02…

Geef een reactie

