Vandaag is 14/8 aan de beurt. Deze bleek wat lastiger, omdat een mogelijke 14/8 vaker als 7/4 wordt genoteerd. Een 14/8 notatie is volgens mij met name gerechtvaardigd als het gaat om een soort 12/8 + 2/8 extra of een 4/4 + 6/8. Ik heb een paar voorbeelden kunnen vinden.
Spock’s Beard – At the End of the Day
In het middenstuk van dit ruim een kwartier durende nummer zit een sectie waarin geteld wordt als volgt: 3+3+2+3+3 (4/4 + 6/8). Dit stuk is te horen van 5:00 met een soort Zuid Amerikaanse feel en van 10:50 met stevige gitaren en een wilde orgelsolo. Het leuke aan dit ritme is dat er veel beweging in zit door de afwisseling tussen 3 en 2, terwijl ook symmetrie in zit (3/3/2/3/3) en ook nog swingt. En nu we het dan toch over dit nummer hebben, wil ik ook even de aandacht vestigen op een aantal geweldige secties, hoewel niet onregelmatig geteld. Tussen 7:38 en 10:50 zit een mooi opgebouwd rustiger deel, met veel piano en geweldige zangpartijen. Tussen 12:20 en 13:00 wordt een deel hiervan nog herhaalt (“It begins, as it ends and it won’t be unkind / She’s coming down my way / It is here, as it breathes and it eases my mind / Here it is finally / It begins, as it ends and it blows me away / It is here, as it lives at the end of the day / Here it is finally”) en het eind is geweldig (vanaf 15:40).
Spock’s Beard – Walking on Wind
Nog eentje van Spock’s Beard. In dit lied zit een riff die geteld kan worden als 3+3+3+3+2. De drums gaan wel ‘door’ in 7/4 en de volgende maat is 8/4.
Belwin – Whiplash
Dit jazznummer kan geteld worden als 14/8 (zie ook), hoewel ik neig naar 7/4. Het is dan 4/4+6/8. Ik kende deze nog niet, wel een erg lekker nummer!
Pingback: Onregelmatige maatsoorten in augustus: heelveel/8 | Gloria en Kyrie