Recensie Lev – Tussen vrees en veiligheid

Met Morgen dans je weer heeft Lev voet aan de grond gekregen in de Nederlandse christelijke muziekwereld. Ik was erg enthousiast over dit album, met veel zingbare liederen en goede teksten een goede aanvulling in de evangelische liedcultuur. Erg benieuwd was ik zeker naar het nieuwe album, Tussen vrees en veiligheid.

Hoge verwachtingen

Je kent het misschien wel. Je ziet ergens naar uit, je hebt hoge verwachtingen. Misschien wel te hoog. Dat had ik ook bij dit album. De hoes ziet er goed, de titel spreekt me erg aan (ik kom daar zo nog op terug) maar de nummers ‘pakten’ me nog niet echt. Maar na meerdere luisterbeurten is het resultaat dat ik het album wel ben gaan waarderen.

Consolidatie

Ik zie het album als een soort consolidatie van het vorige album. Er wordt min of meer op hetzelfde idee voortgeborduurd. Daardoor is de verrassing er wel een beetje af. Dat is wel een goede keuze vind ik, de ingezette weg vond ik goed en kan zeker nog verder bewandeld worden. Inhoudelijk is ook hier weer een balans tussen de moeiten en de vreugden van het leven. Dat komt al direct tot uiting in de titel: Tussen vrees en veiligheid.

Rustig

Er staan twaalf nummers op het album. Muzikaal is het niet spannend maar wel goed uitgevoerd, klinkt goed in het gehoor en de meeste liederen zijn ook goed zingbaar. Maar ik vind het ook allemaal wat tam, er staan erg veel rustige nummers op. Stuk voor stuk prima nummers, ik kan van geen enkel nummer zeggen dat het een slecht lied is, maar ik houd er wel van als er nog wat stevigers voorbij komt. Er wordt niet zo gerocked als in de titelsong van Morgen dans je weer of Het leven in mij. Het is niet onoverkomelijk, ik zet na dit album gewoon iets stevigers op. Maar dit was denk ik ook de reden dat ik niet bij de eerste luisterbeurten enthousiaster was.

Veilige vrees

Er staan wel uptempo nummers op (bijvoorbeeld Welkom in Gods huis en U wint elke strijd). Qua thematiek draait alles wel rondom die “vrees” en “veiligheid”. Veiligheid is er in de kerk van alle tijden (in de hymne-in-een-nieuw-jasje De kerk van alle tijden), het ontzag voor God (Ontzagwekkend) en de hoop en het vertrouwen dat ik terug hoor in bijvoorbeeld Hoop en redding, Mijn anker en U wint elke strijd (een vertaald nummer van Rend Collective). De ‘vrees’ is er als het wat moeilijker is, als we God nodig hebben (Ontferm U) of in de prachtige zin “als er niets keer klopt, klopt het hart van God” in God is met ons (geschreven door Mathijn Buwalda). De pijn mag er zijn – soms kloppen dingen nu eenmaal niet – en de kant-en-klare oplossing krijg je niet. De focus wordt op God gelegd, zonder hoogdravende beloften. In Naast je lopen wordt de onrust die we kunnen ervaren mooi bezongen in een spaans-achtige sfeer.

Al met al kan ik wel stellen dat Lev weer een goed album heeft afgeleverd. Ik hoop dat de liederen óók ingang vinden in de kerken, want inhoudelijk vind ik ze wederom een goede aanvulling op wat we al zingen in de kerk. De ‘nieuwigheid’ is er een beetje af maar Lev laat wel zien dat ze opnieuw iets moois kunnen opleveren.