Help! De techniek faalt. Wat nu?

Heb je wel eens in grote, vrijwel lege kerk gezongen? Een jaar of tien geleden maakte ik met medestudenten een reis door Israël, we waren daar bij Bethesda waar Jezus een man genas (Joh 5). Daar was ook een kerk. We gingen daar naar binnen en hebben daar een aantal liederen gezongen. Onversterkt, puur op de akoestiek van het gebouw, het klonk geweldig. Op zondag in mijn kerk, en ik denk in veel andere kerken, staat er een band op het podium. Versterkt. Trouwens, de spreker wordt ook versterkt. Maar wat nu als daar iets mis gaat?

Techniek

Toen ik begon als coördinator Podiumbedieningen waren er regelmatig problemen met de techniek. Piepende microfoons, dat soort dingen. De mannen die achter de knoppen staan hebben de afgelopen jaren enorm hun best gedaan om dit soort problemen te voorkomen, en met succes (ik kan me in ieder geval de laatste piepende microfoon niet herinneren). Later hadden we andere problemen met de techniek: de bezetting. Regelmatig waren er gaten in het rooster, oproepen voor nieuwe technici en beameraars leken weinig effect te sorteren. Toch is er uiteindelijk geen enkele dienst zonder technicus en beamer geweest. Inmiddels de bezetting beter, maar het blijft een aandachtspunt.

Geen techniek

Toch geeft het te denken: wat als er nu écht geen technici zijn? Tot nu heb ik een keer meegemaakt dat de stroom even wegviel, maar dat was relatief snel opgelost. Wat als het niet lukt? Onze dienst en zaal zijn zo ingericht dat we afhankelijk zijn van versterking. Onversterkt is een spreker halverwege de zaal niet meer te horen, en zonder electriciteit vallen een hoop instrumenten af. Is er een plan B?

Plan B

Veel moderne “worship”liederen zijn lastig a cappela te zingen, de melodie en begeleiding vormen vaak een geheel. Maar er zijn ook liederen die bekend genoeg zijn en met een grote groep makkelijk te zingen zijn. Wel handig om een voorraadje bundels te hebben? Of even een iedereen-die-in-de-zaal-is-whatsappgroep maken en de teksten whatsappen 😉 (hoewel de wifi mogelijk dan ook geen dienst doet en niet iedereen 4g heeft…). En voor de spreker een roeptoeter of megafoon? Ik denk dat je met wat improvisatie en inspiratie (de Heilige Geest!) er wel iets van kunt maken. Veel meer tips voor “plan B” kan ik je niet geven. Als je er zelf een hebt, zet ‘m hieronder!

Geef een reactie

