Onregelmatige maatsoorten zijn niet moeilijk (deel 2): Oefeningen in 7/4 en 5/4

Op verschillende plekken kreeg ik leuke reacties op mijn blogpost over onregelmatige maatsoorten. Voor degenen die nog een stapje verder willen, heb ik een paar oefeningen uitgewerkt die je hopelijk verder op weg helpen. Ik probeer daarin aandacht te geven aan zowel ritme als melodie, waardoor meer soorten muzikanten er iets aan hebben. In deze post oefeningen in 5/4 en 7/4. Binnenkort ook een post met oefeningen in 7/8 en 11/8 en er staat ook nog een post over oefeningen voor gevorderden in planning. De oefeningen zijn allemaal te downloaden en de fragmenten zijn als mp3 bestand te beluisteren.

Oefening 1: 7/4

De 7/4 maatsoort is een van de makkelijkere onregelmatige maatsoorten. Je kunt het meestal opdelen in een deel 4/4 en 3/4. Bekende voorbeelden zijn Money van Pink Floyd en All You Need is Love van The Beatles.

De oefening begint met een tokkelpartij voor gitaar. Om je op weg te helpen, toon ik hem eerst in 4/4+3/4. Zo kun je makkelijk mee tellen: 1 2 3 4 | 1 2 3. Het fragment is hier te beluisteren.

Oefening in 7/4 afb. 1

Ik schrijf het verder uit als 7/4, en ik voeg een melodielijn toe. Luister hier naar het fragment.

Oefening in 7/4 afb. 2

Nu werk ik de basis van het lied verder uit, vooral met de drums laat ik zien hoe je de feel kunt beïnvloeden. Eerst zorgen de drums voor een “half time” feel, waardoor het lijkt alsof het half zo snel wordt gespeeld. De basgitaar volgt de drums. Een tweede elektrische gitaar speelt de tweede stem. Dan volgt de drums de normale feel van het tempo, maar ik doe nog iets anders. Door de snare/bass om te draaien in de tweede maat lijkt het alsof het in 4/4 is. De elektrische gitaar speelt nu de melodie als een ritmepartij gedeeltelijk tweestemmig (op een typische hardrock manier) en de basgitaar volgt ook hier de drums. Luister hier naar het fragment.

Oefening in 7/4 afb. 3

De hele bladmuziek is te downloaden als PDF en Guitar Pro 7 bestand en te beluisteren als mp3. De tekst van deze oefening is ook beschikbaar als Word document.

Oefening 2: 5/4

De 5/4 maatsoort is net als 7/4 wat makkelijker door het op te delen, bijvoorbeeld in 3/4 + 2/4. In de oefening voeg ik er 1 tel aan toe, waardoor het lijkt op 4/4 + 1/4. Bekende voorbeelden zijn Take Five van Dave Brubeck en Mission Impossible Theme.

Maar ik heb een andere oefening, die je zou kunnen zien als een samenstelling van 4/4 + 1/4. Dat lijkt wat lastiger, daarom laat ik eerst de fragmenten in 4/4 zien en horen. Eerst de tokkelpartij. Luister hier naar het fragment.

5/4 oefening afb. 1

In 5/4 plak ik er simpelweg een tel aan vast. Luister hier naar het fragment.

5/4 oefening afb. 2

Voor de slagpartij doe ik het zelfde. Omdat deze ook nog een syncopatisch is, is het handig om de 4/4 partij eerst te kennen.  Luister hier naar het fragment.

5/4 oefening afb. 3

In 5/4 voeg ik er weer een tel aan toe, waarin ik de slag van de 4e tel herhaal (1/8+2/16 slagen). Luister hier naar het fragment.

5/4 oefening afb. 4

Misschien dat het eerst een beetje onwennig of zelfs gekunsteld klinkt. Dat went. Ik heb zelf eerst de 5/4 partij bedacht, en daar later een 4/4 partij van gemaakt voor het voorbeeld. Als de andere instrumenten er bij komen, kun je horen wat er allemaal nog kan. Door de melodielijn “vloeit” alles nog beter in elkaar (omdat je steeds weer omhoog gestuwd wordt). De melodie begint net als de slag syncoop, maar legt net iets andere nadrukken. In de 4e maat gaat de melodie omhoog, en is het mooi om in de volgende maat op een hogere g uit te komen. Daarom is de melodie dan een octaaf hoger. Luister hier naar het fragment.

Oefening 2 -5-4 afb. 5

Tenslotte vormen de bas en drums ook een goede ‘lijm’, doordat het ook accenten benadrukt. Dit doe of door de snare de 5e tel te gebruiken, of door met toms te gebruiken. Luister hier naar het fragment.

Oefening 2 - 5-4 afb. 6

De hele oefening is hier te beluisteren en beschikbaar als PDF en Guitar Pro 7 bestand. De tekst van deze oefening is ook beschikbaar als Word document.

Advertenties

One thought on “Onregelmatige maatsoorten zijn niet moeilijk (deel 2): Oefeningen in 7/4 en 5/4

  1. Als je een stuk in 5/4 of 7/4 probeert te maken is mijn ervaring dat we erg aan de 4/4 maat vastzitten. Waarschijnlijk omdat we bijna niets anders gehoord hebben. In andere culturen is dit waarschijnlijk anders.
    Een goed geslaagd 5/4 stuk is ‘Living in the past’ van Jethro Tull.
    Op onze CD staan ook een 5/4 en 7/4 stuk. Bij het componeren zijn wij uitgegaan van een baslijn. Drums moet je zelf maken, in b.v. Logic (wat wij gebruikt hebben) vind je geen drum samples in onregelmatige maatsoorten. De melodie in beide stukken is al improviserend ontstaan.

    Onze stukken in onregelmatig maatsoorten kun je beluisteren op:

    https://itunes.apple.com/nl/album/dancing-on-the-beach/id1065747929?i=1065748335

    https://itunes.apple.com/nl/album/heres-the-sun-in-my-life/id1065747929?i=1065748342

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s