Hoe leg je Pinksteren uit aan een leek?

Iemand vroeg me eens me wat Pinksteren is. Pfff, het klinkt makkelijker dan je denkt. Maar als iemand weinig voorkennis heeft… Hemelvaart valt nog wel mee, maar welke insteek kon ik het beste nemen voor Pinksteren? Ik dacht: van de drie-eenheid moet je wel gehoord hebben. Want dan kan ik vanuit Vader, Zoon en Geest verder uitleggen dat die Geest dan is uitgestort. Maar goed, als iemand dat ook niet weet. En eigenlijk klinkt het natuurlijk best raar, een Geest van God die is uitgestort over mensen? Wat?

Ik heb daar nog wel over na zitten denken. Het is interessant om te zien dat er steeds meer mensen zijn die weinig of geen kennis hebben van het christelijk geloof. Met een beetje geluk weten mensen nog wel dat we met kerst Jezus’ geboorte vieren en met Pasen zijn dood en opstanding (programma’s als The Passion helpen daar denk ik ook bij). Dat stelt ons natuurlijk wel voor interessante uitdagingen: hoe leggen we deze heilsfeiten aan de hedendaagse mens.

Maar er is ook nog een kloof. Niet alleen wat betreft kennis, maar ook in wereldbeeld. Of er is een gesloten wereldbeeld, waarin geen ruimte is voor bovennatuurlijke invloed (voor zover die al voor waar worden aangenomen). Of er is wel geloof in ‘iets’ bovennatuurlijks, maar dat is doorgaans nogal vaag. Als er geen ruimte is voor bovennatuurlijke invloed… hoe leg je dan uit dat Gods Geest over de discipelen kwam? En als die ruimte er is, dan is het vaak toch het idee dat dat in iedereen is.

Dan is er altijd nog het “jouw waarheid, mijn waarheid” argument. “Fijn voor jou dat je gelooft maar…” Ik vind het een beetje een dooddoener. Ik snap de goede bedoeling wel (mijn keuze om te geloven wordt gerespecteerd), maar daardoor wordt het wel heel erg gerelativeerd. In gesprekken die ik soms heb komt het er eigenlijk op neer dat ik in sprookjes geloof die inmiddels wel achterhaald zijn door de wetenschap. En om dan weer op Pinksteren te komen: dan zijn vlammetjes op iemands hoofd en een Geest die op mensen neerdaalt al helemaal iets ongeloofwaardigs.

Wat ik geloof is niet meer de standaard. Dat is niet erg, zo heeft de kerk het een paar honderd jaar in het begin ook gedaan. Maar onze cultuur is nog steeds doorspekt van christelijke elementen. Een beetje kennis van wat het christelijk geloof inhoudt en waarom je een aantal keer per jaar vrij krijgt is dan denk ik wel handig. Want, theoloog of niet, uitleggen wat Pinksteren is voelt soms wel aan alsof ik een sprookje vertel. Maar anders dan zo kan ik het niet uitleggen. Voor mij is het geen sprookje.

 

5 thoughts on “Hoe leg je Pinksteren uit aan een leek?

  1. Tja, ik weet wat je bedoeld.
    Iemand die tegenwoordig nog gelooft wordt een beetje aanzien als een achterlijke onnozelaar.
    Met Kerstmis wordt er over gans de wereld gevierd, maar weinigen kennen de betekenis er nog van.
    Als ik zo dadelijk jouw bericht hier ga herbloggen op mijn site https://groetenuittienen.blog/.dan weet ik al bij voorbaat dat er heel wat van mijn Volgers gaan afhaken en toch ga ik het zo dadelijk doen.
    Blijf voortdoen met zulke berichten.
    Jezus begon met slechts 12 volgelingen, als men toen gevraagd zou hebben wie 2000 jaar later nog zou bestaan, het machtige Romeinse reik met zijn machtige legerlegioenen of dat handjevol volgelingen van Jezus ?
    De laatste jaren is het aantal volgelingen van Jezus terug sterk achteruitgegaan, maar enkelingen zoals U, die blijven doorbijten kunnen dit tij nog doen keren.
    Gez. Groet
    Theo

    Liked by 1 persoon

  2. Raar maar waar,
    Als ik in het verleden berichten omtrent gewelddadige dingen op mijn site plaatste, steeg mijn aantal volgers meteen
    Als ik er iets op plaatste omtrent Geloof of Verslavingen, nam het aantal spectaculair af
    EN NU IS DIT NIET HET GEVAL INTEGENDEEL !!!
    Bekijk het aantal likes maar eens https://groetenuittienen.blog/2017/06/03/hoe-leg-je-pinksteren-uit-aan-een-leek/
    Gezegende Gr.
    Theo

    Like

Geef een reactie

