Geraakt door een lied VIII: Flying Colors – The Storm

Het stormt vandaag! Een flinke westerstorm trekt over ons land. En ja, dan moet ik toch al gauw aan het lied The Storm van Flying Colors denken. Dit lied heeft een bijzondere betekenis voor mij en de symboliek van de storm past wel bij mijn laatste artikelen over genezing en lijden. Waarom raakt dit lied mij zo?

In weer en wind

Vanochtend op de fiets naar het station viel het mee. Ik had goed gekeken welke trein reed, want de NS zou de dienstregeling uitdunnen. Met nog geen 5 minuten vertraging viel dat reuze mee. Wel druk. Huishoudbeurs in de RAI natuurlijk (ik reis na de spits). Met een ouderavond in Eindhoven was de druk hoog om zo min mogelijk vertraging op te lopen. En dat is gelukt! Om 17:09 de trein, slechts een paar minuten te laat in ‘s-Hertogenbosch en met flinke tegenwind kwam ik precies om 18:00 thuis. Snel gegeten en in de auto naar Eindhoven. Precies om 19:00 bij mijn zoon, ondanks een korte file. Alles zat mee.

Door de storm

Nu kwam ik goed door de storm, maar dat is helaas niet altijd zo. Tijdens deze storm kon ik bijsturen om op de baan te blijven (dat vergde wel een vaste hand!), maar tijdens andere stormen was dat lastiger. Een van die stormen was net na de geboorte van mijn jongste dochter. Door een lichte hartafwijking (wat soms wel erg spannend was met regelmatig een tachycardie) ging dat anders dan verwacht. Tijdens een van de ritten naar huis, waarbij we haar achterlieten in het ziekenhuis in Nijmegen, stond The Storm aan in de auto. En dat raakte me. Ik besefte: dit gaat over mij, nu. Nog steeds kan ik het lied niet meer los zien van deze periode.

Hoop dwars door de storm

In dit lied klinkt hoop door. Het begint met de tijd dat alles nog voor de wind ging: “There was a time / When my life was easy / Stretched out in the sun / Everything was clover”. Maar zo blijft het niet: “Sometimes we get swept away / We’re forced to take the change”. En zo voelde het toen ook, uit het lood geslagen. Maar we moeten door de storm heen.

The storm…
We will dance as it breaks
The storm…
Gives you more than it takes
And all of our pain is washed away
Stare chaos in the face
We need only to embrace

Don’t cry or be afraid
Some things only can be made
In the storm

Toen ik op de fiets zat en bladeren voorbij zag waaien, besefte ik: soms moet er even grote schoonmaak gehouden worden. Dan waait de wind er doorheen. En zo kan een storm in ons leven ons leven ook verdiepen. We moeten er wel doorheen, en dat doet pijn. Die pijn  wordt als het ware ook weggeblazen. Ik denk dat er altijd nog wel iets achterblijft, maar uiteindelijk is de storm weer over. En dat is het zo mooi om deze woorden tot me door te laten dringen:

Don’t cry or be afraid
Some things only can be made
In the storm

Luister ook deze aardige akoestische cover

2 thoughts on “Geraakt door een lied VIII: Flying Colors – The Storm

  1. Mooi verhaal Marc. Wat een prachtig lied inderdaad. Ja zo werkt het bij mij ook. IK hoef alleen maar ‘abide with me’ te horen en ik begin te huilen. Ik speelde het lied bij de begrafenis van mijn opa.
    En de storm die alles schoonblaast. Weet je dat ik dat vandaag ook dacht? ik hoefde alleen maar even naar het schoolplein zo;n 500 meter verder op. Maar ik kwam heerlijk fris en schoongewaaid weer thuis.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

