Terugblik op 2016

20161231_113456.jpg

Een jaar geleden schreef ik over mijn verlangen voor 2016: “Wat zal ik eind 2016 schrijven? Is mijn verlangen verandert? Heb ik een aantal stappen verder kunnen zetten? Het zal mij benieuwen!!!” Tijd om de rekening op te maken en te verklappen wat het meest gelezen is. En hoe verder in 2017? Begint mijn verhaal niet een beetje uitgekauwd te worden?

Ik wilde in 2016 “Soms even scherp wakker schudden, anders een informatief stukje [schrijven], of wat luchtigers”. Nu, dat is wel gelukt. Mijn bereik is groter geworden, en ik hoop vooral onder mijn doelgroep: zangleiders, muzikanten en voorgangers in evangelische gemeenten. Eigenlijk iedereen die iets met de eredienst en vooral muziek doet dus. Ik krijg regelmatig positieve reacties op mijn blog, wat mij dan weer steunt om door te gaan. Ik hoopte ook te beginnen aan een boek. Nu, daar kan ik kort over zijn: niet gelukt. Dat komt o.a. door het volgende verlangen: goed inzicht krijgen in de evangelische eredienst. In januari plaatste ik een enquête waar enthousiast op gereageerd is en hopelijk lukt het me snel de resultaten te presenteren.

Ook in mijn eigen gemeente heb ik niet stilgezeten. Met een commissie hebben we een repertoire afgerond. Ruim 200 liederen, waarvan 90% Opwekking aangevuld met bijv. Psalmen voor Nu, Kees Kraayenoord, Lev etc. Nu de implementatie nog, want een lijst is nog maar een lijst. In januari gaan we bijvoorbeeld een aantal nieuwe liederen oefenen. Ik weet me ook gesteund door onze nieuwe voorganger, die me overigens ook de nodige realiteitszin bij brengt.

Die realiteitszin kwam zeker ook binnen op andere manieren. Ten eerste door het seminar Psalm bijt mens, waar Matthew Jacoby o.a. vertelde over zijn ervaringen met het inbrengen van Psalmen. Om kort te gaan: in de evangelische wereld zijn we de taal van de Psalmen verleerd en kost het veel tijd en een vertaling naar nu om de Psalmen terug te brengen, zeker de heftige Psalmen. Een training door Roeland Smith (o.a. Psalmen voor Nu) aan de zangleiders gaf me dezelfde boodschap. Hij merkte dat het te snel inbrengen van (moeilijker) Psalmen en andere liederen niet werkt, en pakt het nu veel subtieler aan. En heeft die inzichten met mijn én onze zangleiders gedeeld.

Terug naar mijn blog. De afgelopen week heb ik via mijn blog facebookpagina elke dag een veel gelezen post gedeeld:

5. Aanbiddingsconcerten?!? Een vervolg…
4. Even lachen… 8 parodieën op worship
3. Hoe zorg ik dat liederen goed aansluiten? De modulatietabel!
2. Aanbidding zonder aanbiddingsleiders en aanbiddingsblokken. Hoe deden ze dat vroeger?

1. Onderzoek naar de “evangelische eredienst”

Een mooie mix van artikelen: informatief, humoristisch en mijn agenda komt er ook in terug. En ja, dat het onderzoek op één staat verbaast me niet.

En 2017? in ieder geval het onderzoek afronden. En het boek? Wie weet, ik hoop van wel, maar ik durf niets met zekerheid te zeggen. Tijd he ;-). Verder blijf ik verdergaan met bloggen. Proberen mijn boodschap met verschillende insteken te brengen, niet te veel in herhaling vallen, maar ik geloof dat er nog wel winst te behalen is in de evangelische eredienst. Misschien wat subtieler, zoals ik dit jaar geleerd heb?

 

 

Geef een reactie

