Geen kerst zonder het “Ere zij God”?

Noem me traditioneel, maar ik vind het elk jaar toch weer geweldig om de kerstdienst af te sluiten met het “Ere zij God”. Ik vroeg me af wat er toch zo speciaal is aan het lied. Is het de melodie, de tekst? Het feit dat ik dit al van kinds af aan met kerst zong? Maar waarom heb ik dat dan niet bij bijvoorbeeld “Stille nacht” (wat het meest gezongen kerstlied schijnt te zijn)?

Ik zat daar dus over te mijmeren. En volgens mij zijn er een paar goede redenen. Ik vind het gewoon een mooi lied, behalve een mooie melodie heeft het ook iets ‘bombastisch’. De tekst, gebaseerd op Lukas 2:14, is in al zijn eenvoud heel krachtig. Dat heb ik toch niet zo bij “Stille nacht” bijvoorbeeld. En ja, het is natuurlijk ook iets wat ik al zolang ‘gewend’ ben. Dus ja, ook omdat het een traditie is. Ik vind het gewoon prachtig om na een dienst samen dit te zingen. Het is gewoon een mooie afsluiting! Eigenlijk is er, behalve dat de tekst in het kerstverhaal past, geen enkele reden om het niet op andere momenten te zingen. Toch voelt dat dan ook weer raar, omdat het lied zo vergroeid is met kerst.

Dit jaar twee keer gezongen en het zal waarschijnlijk wel weer een jaar duren… Hier dan nog een keer met Sela.

 

2 thoughts on “Geen kerst zonder het “Ere zij God”?

  1. Wij hebben ook ‘gewoon’ weer afgesloten met ‘Ere zij God’. Iemand riep nog of dat zo nodig moest, kan toch best anders voor een keer, maar nee, eigenlijk stiekem niet. Het ‘Ere zij God’ maakt een kerstviering gewoon af!

    Like

Geef een reactie

