Hoe staat het met het onderzoek naar de evangelische eredienst?

Begin dit jaar begon ik vol enthousiasme aan een onderzoek naar de evangelische eredienst. Ruim 180 reacties van meer dan 150 unieke gemeenten kreeg ik. Met evenveel enthousiasme begon ik aan de verwerking van de gegevens en dacht ik in het voorjaar wel een rapport te kunnen schrijven. Nou… dat viel tegen. Maar, mocht je je mee hebben gedaan: dat is zeker niet voor niets geweest!

In het onderzoek heb ik naar véél verschillende gegevens gevraagd en waren we er een aantal dubbelingen doordat mensen onafhankelijk van elkaar voor dezelfde gemeente invulden. Google formulieren levert één groot excelbestand af, waarmee je niet alles goed kunt analyseren. Gelukkig ben ik programmeur, dus heb ik de data om kunnen zetten naar een SQL database. Daarna moest ik zorgen voor een zo goed mogelijke selectie van de dubbelingen. Criteria die ik gebruikte waren bijvoorbeeld dat ik de gegevens van een voorganger verkoos boven die van een gemeentelid. En ik wil graag differentiëren, bijvoorbeeld naar denominatie, grootte of regio.

Het goed nieuws is dat dit werk allemaal gedaan is en ik alle qeuries* af heb, deze zijn of worden nog gecontroleerd. Verder moet ik dan de open vragen nog verwerken en dan kan ik het rapport gaan schrijven. Maar… ik doe het naast een gezin, baan, taken in de gemeente en heb ik nog twee examens voor mijn werk gedaan waardoor het iets trager verloopt dan ik had gehoopt. Nou ja, iets… Het grootste deel kon ik in de trein doen van en naar mijn werk, hoewel dat nog geen uur per dag is. Nu ik mijn laatste examen heb gehaald (vandaag 🙂 ) kan ik weer verder in de trein!

Ik kan me goed voorstellen dat degenen die het onderzoek hebben ingevuld nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Ik bevind me dus in goed gezelschap, want ik ben ook nieuwsgierig. Ok, ik heb natuurlijk wel een beeld, maar ik verklap nog niets… Het liefst zou ik al een datum willen geven, maar met de opgedane ervaring ga ik me daar nog niet aan wagen. Ik hoop het in januari af te kunnen krijgen… Ondertussen ben ik dankbaar voor alle reacties, het vertrouwen en de waardevolle gegevens.

* Een query is een vraag aan een database. Bijvoorbeeld: geef mij een lijst van alle gemeenten met meer dan 500 leden.

3 thoughts on “Hoe staat het met het onderzoek naar de evangelische eredienst?

  1. Pingback: Terugblik op 2016 | Gloria en Kyrie

Geef een reactie

