Stuur een lied in voor de nieuwe cd Opwekking!

Wist je dat je liederen in kunt sturen naar Opwekking, die worden meegenomen in de selectie? Nou… ik tot de laatste cd niet. Had ik dat maar eerder geweten. Ik heb best wel wat suggesties ;-). Voor de komende cd moeten de inzendingen voor 30 september binnen zijn.

Aangezien ik af en toe best kritisch ben (en wel wat zie in een grondige herziening), kan het geen kwaad om ook iets op deze manier bij te dragen. Of mijn inzending het ook haalt is een tweede, maar als ik niets instuur gebeurt er zeker niets mee… En misschien zijn er wel meer mensen die net als ik ook andersoortige liederen wat meer in deze bundel terug zouden willen zien?

Het is trouwens wel handig om te weten welke criteria de selectiecommissie hanteert:

  • Is de tekst in overeenstemming met de Bijbel?
  • Is het goed zingbaar? (adempauzes, toonhoogte, variatie in melodie)
  • Zou dit lied binnen verschillende gemeentes of kerken gezongen kunnen worden?
  • Behandelt de tekst één centraal thema?
  • Past de tekst goed op het ritme van de muziek (lettergrepen, klemtoon, etc.)?
  • Passen tempo en stijl bij de tekst?
  • Kan een lied zowel met een grote band als met een enkel instrument gespeeld worden?
  • Is de muziek/tekst origineel?

De liederen worden ingedeeld in de volgende categorieën:

  • Gebedsliederen
  • Aanbiddingsliederen
  • Lofprijzingsliederen
  • Pastorale liederen
  • Proclamatie liederen

Ik ga eens nadenken over geschikte liederen – ik heb wel wat ideeen hoor, er zijn afgelopen tijd toch best wat goede albums verschenen (zoals Lev, The Psalm Project, Kees Kraayenoord). Je lied(eren) kun je hier insturen: http://www.opwekking.nl/uitgaven/opwekkingsliederen/199-opwekkingsliederen/250-lied-inzenden. Wat zou jij terug willen horen?

5 thoughts on “Stuur een lied in voor de nieuwe cd Opwekking!

  1. Ben benieuwd wat je van deze liederen vindt.

    Ik heb ze geschreven op gedichten van Enny IJskes-Kooger. Drie ervan zijn uitgebracht op bladmuziek door Small Stone Media. Mocht er belangstelling voor zijn, dan geven ze meer uit.

    Vind je dit samenzangliederen? Zou je dit in je kerk/gemeente willen zingen?
    Graag feedback!
    Groet,
    Oscar

    Like

    • Hoi Oscar, bedankt voor je reactie. Ik denk dat de liederen qua melodie prima zingbaar zijn. Persoonlijk vind ik de teksten te veel oud taalgebruik hebben (logisch als de gedichten ook ouder zijn). Het doet me qua stijl wat denken aan Johannes de Heer. Ik denk dat het voor het gros in onze gemeente wat minder zal aanspreken, ben ik bang. Zelf spreekt deze stijl me ook wat minder aan, hoewel ik het niet erg zou vinden om ze mee te ‘moeten’ zingen. Maar misschien zit ‘m dat ook in het arrangement.

      Like

      • Marc, bedankt voor je feedback. Misschien neemt het arrangement je inderdaad een stukje mee, maar ik vind dat de gedichten inhoudelijk veel tegemoetkomen aan wat je in je recente artikel schrijft over de essentie van jongerendiensten: warmte, eenvoud, diepgang en Godsvertrouwen.
        Hoe kwetsbaar en smekend het gedicht Gebed is, dat geeft zoveel emotie aan het lied, dat iedereen zich er wel in kan herkennen.

        Like

  2. Wie A zegt moet B zeggen… maar ik vond het lastig om drie liederen te kiezen. Maar, het is gelukt:

    Lev – Omgeeft: inhoudelijk een sterk lied, waarin ruimte is voor twijfel, lijden zonder al te zwaar te worden en vast te houden aan ons vertrouwen in God. De melodie is syncopatisch, maar m.i. wel zingbaar (en niet minder syncopatisch dan een gemiddeld Hillsong nummer :D)

    Kees Kraayenoord – Houd vol. Een sterk lied, bemoedigend, het raakt je (mij tenminste). Tekstueel wat minder origineel als Omgeeft, maar brengt daarmee niet minder onder woorden dat je op God kunt vertrouwen. Muzikaal: ergens tussen een “ballad” en licht uptempo nummer. Melodie is goed zingbaar.

    The Psalm Project – Heel mijn ziel verlangt naar U (Psalm 143)
    Dankzij o.a. Psalmen voor Nu, The Psalm Project en The Shiyr Poets weten we dat
    de Psalmen er nog steeds toe doen. Hoewel ik eigenlijk voor Psalmen voor Nu 130
    Uit de diepten wilde gaan (die eigenlijk niet kan ontbreken ;-), besloten toch
    voor deze van The Psalm Project te gaan. Een brede Psalm, met een roep naar God,
    het verlangen en vertrouwen in God. Ondanks soms pittige noties niet zwaar,
    juist bemoedigend. Uitermate goed zingbaar, lekker up tempo, een melodie die
    blijft hangen.

    Benieuwd of ik hier volgend jaar iets van terug zie. Maar, niet geschoten is altijd mis natuurlijk 😉

    Like

Geef een reactie

