Een kerkdienst reviewen?

Er is geen ontkomen meer aan. Alles moet een review krijgen op internet. Geen review van journalisten, maar van gewone mensen zoals jij en ik. Over het boek dat we kochten op die grote boekensite. Of de TV bij een of andere elektronicazaak. Het hotel waar we overnachtten. Google heeft ook de mogelijk om te reviewen. En dat gebeurt nu ook voor kerken (lees hier het hele artikel in het ND). Ik moest even achter mijn oren krabben. Een kerkreview? Kun je een kerk eigenlijk wel een eerlijke review geven op basis van een dienst?

Op proef

Toegegeven, het is wel handig als je een beetje en beeld hebt van een kerk. Als ik op zoek ben naar een nieuw product, wil ik toch graag weten of hetgeen ik koop ook goed is. En voor een kerk geldt toch zeker dat deze goed moet zijn? Toen we van Amersfoort naar ‘s-Hertogenbosch verhuisden, moest we van een stad aan de rand van de Biblebelt met ruime keuze aan kerken naar een stad met beduidend minder keuze, zeker als je een evangelische kerk zoekt. Ergens maakt het dat ook makkelijker. Je zult het moeten doen met wat er is. Eigenlijk was er maar een gemeente die paste bij ons, een zusterkerk van mijn eerste gemeente in Eindhoven. Ik kende jaren geleden iemand die daar kerkte en mijn inschatting was dat het dan wel goed moet zitten. De eerste keer beviel dan ook goed. Een prima dienst – vraag me niet waar de preek over ging, het is bijna 10 jaar gelden – moderne muziek, een goede spreker en direct aanspraak. Vooral dat laatst misten we in Amersfoort bij een van de gemeentes waar we ‘op proef’ kwamen.

Een goed beeld?

Kun je eigenlijk wel een kerk ‘reviewen’ op basis van een keer een dienst bezoeken? Heb je dan wel een goed beeld? Wat nu als er een andere spreker is dan de vaste voorganger? Een andere muziekteam dan normaal? Wat als je een keer geen aanspraak hebt? Of je spreekt de verkeerde persoon? En kun je wel een eerlijke ‘review’ geven van een kerk die niet zo goed aansluit bij jouw manier van geloven? Ik vind dat lastig. Er zijn zoveel factoren die je denk ik niet goed in één keer kunt beoordelen. Natuurlijk, we gaan toch vaak af op onze eerste indruk. En als die niet goed is dan kleurt dat ons beeld.

Een review van een kerk op Google is een aardige toevoeging, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar deze is. Iemand die een enkele keer in de gemeente is geweest heeft te weinig gezien voor een goede review. En hoe zal een katholiek een evangelische dienst beoordelen? Of een pinksterchristen een gereformeerde dienst? En wat als verbolgen oud-leden op deze manier ‘wraak’ nemen? Of vaste leden een te positieve review?

Eerste indruk

Wij gingen natuurlijk ook op onze eerste indruk af. Maar dat was onze eigen indruk, niet van iemand op Google. Daarna blijf je komen en merk je hoe het ‘echt’ is. Onze eerste indruk was gelukkig niet veel anders. Maar we moeten niet vergeten dat een kerk een gemeenschap van mensen is. Niet het gebouw, niet het instituut maar simpelweg een groep mensen die bij elkaar in de buurt wonen en elkaar elke zondag en soms ook door de week ontmoeten. Als christen hoor je bij de ‘universele’ gemeente, maar zul je normaliter ook deel uit (gaan) maken van een lokale gemeente. Dat betekent dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor hoe de gemeente ‘is’. Soms zijn er dingen die niet zo bij je passen, of waar je zelfs moeite mee hebt. Soms word je pijn gedaan. Want ja.. we blijven mensen. Maar als christenen zouden we daar ook uit moeten kunnen komen (dat dat helaas niet altijd gebeurt is te lezen in het boek Ooit Evangelisch).

De kerk? Dat zijn wij! Niet een dienst consumeren en reviewen, maar samen vieren en leven. Enne… hoe zouden we onszelf als deel van een gemeente ‘reviewen’?

4 thoughts on “Een kerkdienst reviewen?

  1. Wie weet ga ik mijn mening nog nuanceren, maar mijn eerste reactie is: nee he!! Dit lijkt me toch echt een uitwas van het consumentengedrag dat we al veel te veel hebben in het gemeenteleven. Ooit gaf ik een serie bijbelstudies over ‘de gemeente’ en ik begon met de vraag: ‘Kun je christen zijn zonder gemeente?’. Daar kwamen natuurlijk allerlei antwoorden op uit de groep, maar wat opviel was dat ze allemaal neerkwamen op waar IK de gemeente voor nodig heb. Maar de gemeente is geen serviceclub. Het gaat er niet om hoe goed ik bediend wordt. De gemeente is het lichaam van Christus. Het is de bedoeling dat ieder zijn of haar plaats daarin vindt, om het geheel als een lichaam te laten functioneren. Los van het feit dat ik elke review op het internet over wat dan ook met een korrel zout neem – het zijn immers sterk persoonlijk gekleurde momentopnamen en ik weet niet of de schrijver positief of negatief is ingesteld, of het een blijmoedig mens is of een zuurpruim – vind ik dat het niet goed is om ergens een plaatselijke gemeente te bezoeken en dan maar meteen met de wereld te gaan delen wat er volgens jou wel of niet goed aan is. De kerk is geen product.

    Like

Geef een reactie

