Samen in de naam van Jezus

Ietwat onwennig heb ik me afgelopen begeven op een onvervalste christelijke camping. Tussen alle ongetwijfeld brave christelijke gezinnen (net als ons natuurlijk) verbleven we in een stacaravan (met een paar stevige buien geen overbodige luxe) midden in de natuur in het mooie Luxemburg. De nodige (christelijke) activiteiten werden georganiseerd. Zelf ging ik naar de kerkdienst en de weeksluiting. En ja, dan is het inderdaad samen in de naam van Jezus.

Vanuit de trein

We kwamen zaterdag aan, ik met mijn zoon vroeg in de avond met de trein. Dat is al een aardige reis, maar als de intercity naar Maastricht 15 minuten vertraging heeft en die vertraging oploopt door – niet gelogen – Pokemon zoekende spoorlopers en – de conducteur bevestigde dat het geen grapje was – een stel schapen op het spoor duurt het wel erg lang. De trein naar Luik vertrekt wel elk uur, maar vanuit Luik is er maar een keer per twee uur een trein naar Luxemburg. Maar, de reis gaf me wel een mooi uitzicht op Gods schepping. De groene bergen en dalen trokken aan ons voorbij toen we de buitenwijken van Luik verlieten. Ik vind dat gewoon mooi. Geen eredienst, geen bijzondere handelingen, gewoon af en toe uit het raam kijken en genieten. Da’s toch ook aanbidding?

In een katholiek kerkje

We stonden op een hofje met de predikant, Kerk Fouhrendus we konden natuurlijk niet verstek laten gaan in de zondagse eredienst ;-). Zonder gekheid, daar ging ik zonder tegenzin heen. Het is wel een vreemd idee. In een nabijgelegen dorpje met nog geen 1000 inwoners werd een katholieke kerkje overgenomen door de Nederlandse christenen. Een redelijk traditionele dienst. We zongen begeleid met orgel, maar wel uit de bundel Op Toonhoogte. Een mix van (Geneefse) Psalmen en wat oudere maar zeer bekende evangelische liederen zoals… Samen in de naam van Jezus. En ja, we waren samen in de naam van Jezus, evangelisch en protestant in een katholiek kerkje.

Rondom het kampvuur

De weekafsluiting vond plaats op een typische plek voor de camping: rondom het kampvuur! Geen orgel, maar een gitaar. We zongen wederom uit Op Toonhoogte, en veel meer. Veel kinderen, dus veel kinderliederen, maar vooral typisch evangelische liederen (waarbij ik Zegen mij van Sela het mooiste vond). De predikant herhaalde nogmaals hoe mooi het is om hier als christenen van verschillende snit samen in de naam van Jezus te zijn.

In de natuur

Dal in LuxemburgTussen deze twee momenten vooral genoten van het land. Vanuit de trein al mooi, maar nog mooier om er zelf doorheen te lopen. Zoals door het Mullerthal langs een riviertje met een watervalletje en op grote hoogte (althans, dat vond ik). Niet alleen de natuur, maar ook wat de mens gepresteerd heeft in deze natuur. Kastelen op hoge rotsen zoals in Vianden (trouwens, het nieuwe station van Luik mag er ook zijn!). En dat zonder hijskraan… Genieten van Gods schepping, van de door God geschapen creativiteit in de mens om te bouwen. Da’s toch ook aanbidding?

Station Luik

Vandaag de trein terug. Nog even kunnen genieten van de groene bergen en dalen tot aan Luik. En dan bij Eijsden de grens over, het daar al aardige platte en gestructureerde Nederland. En dan weer samen met mijn evangelische gemeenteleden in de naam van Jezus 😉

5 thoughts on “Samen in de naam van Jezus

  1. In de natuur kan je zeker ook aanbidden 🙂 In moeilijke tijden in mijn leven ben ik het liefst in het bos te vinden; zien hoe God alles laat groeien, en hoe de natuur het weer overneemt van wat de mensen voor narigheid uithalen; daar is het bos hier erg goed voor geschikt. En op vakantie waren we vaak tussen de heuvels, maar ook de bergen, en daarbij moet ik altijd aan Psalm 121 denken 🙂

    Je vakantie klinkt alsof je in ieder geval veel bezig bent geweest met lofprijzing! Was het buiten dat ook een fijne vakantie?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

