Geschikt/Ongeschikt?

Laatst dacht iemand dat de vraag wat te doen als iemand niet geschikt is voor het podium wel een interessant onderwerp zou zijn voor mijn blog… Die gedachte was ook al door mij heen gegaan. Maar het is ook een lastig onderwerp (vandaar dat ik het lang heb laten liggen). Maar moeilijke onderwerpen moet je niet uit de weg gaan natuurlijk. Na 6 jaar coördineren heb ik er (helaas) wat ervaring mee. Hier mijn kijk.

Als je hart maar goed zit…

Nee,  niet “als je haar maar goed zit.” Er zijn mensen die als het gaat om taken in de gemeente zeggen: als je hart maar goed zit. Wat mij betreft staat deze bovenaan de lijst met dooddoeners. Ja, natuurlijk is het belangrijk dat je je taak met een ‘goed hart’ doet (hoewel? De Bijbel zegt dat ons hart arglistig is, Jr 17:9 😉 ). Maar dat is slechts één aspect. Je moet ook in staat zijn om de taak uit te kunnen voeren. God geeft gaven en talenten aan iedereen, en die zijn niet voor iedereen gelijk. Treffend vergelijkt Paulus dit met een lichaam, waarin elk orgaan een eigen functie heeft (1 Ko 12:12-30). Je moet mij dus niet voor de kleuters zetten op zondagochtend bijvoorbeeld… hoewel het dan waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt als je haar niet goed zit.

Factoren om een taak uit te oefenen

Of je een taak uit kunt voeren is afhankelijk van verschillende factoren. Sommige taken kan bijna iedereen wel, bijv. koffie zetten of schoonmaken, hoewel sommigen er meer plezier aan beleven dan anderen en er ook echt beter in zijn. Maar als gaat om bijv. onderwijs, muziek en leiding geven ligt dat al anders. Hoewel er veel valt te leren zal iemand die niet zuiver kan zingen en de maat niet kan houden niet snel een geschikte zanger worden. Om een taak goed uit te kunnen voeren moet je:

  • Er talent voor hebben
  • Er tijd insteken om er in te groeien
  • Er energie uithalen i.p.v. dat het je alleen maar energie kost

Ik zou als factor kunnen toevoegen dat je ook geestelijk in goede conditie moet zitten. Maar dat geldt voor meer dingen dan alleen je taak, maar voor je hele leven. Daarbij kan het valse idee ontstaan dat je een taak alleen kunt uitvoeren als je een perfecte christen bent. Ik denk dat je met al je onvolkomenheden mag komen, mits je er (samen met God) een goede weg in zoekt. En dat is voor iedereen verschillend. Daarbij zie ik hierin ook verschil in welke taak je doet. Als je een leidinggevende functie hebt verwacht ik wel een bepaalde geestelijke volwassenheid.

Als je op de verkeerde plek bent terechtgekomen

Het kan natuurlijk gebeuren dat je een taak hebt die eigenlijk niet bij je past. Soms heb je dat zelf eigenlijk wel door, maar niet altijd. Voor mij als leidinggevende is dit een van de minst leuke aspecten van mijn rol. Hoe ga je dit gesprek aan? Een aantal dingen die ik door ervaring heb ontdekt:

  • Geef feedback zo feitelijk mogelijk (bijv. niet: “anderen zeggen dat…”)
  • Kijk of je samen kunt zoeken naar een oplossing (is iemand geholpen met een training?)
  • Kijk naar sterke en zwakke punten (compenseert iemand minder muzikale talent op een voor de taak waardevolle manier?)
  • Als het echt niet gaat, moet je er ook (samen) een punt achter durven zetten.

Zorg dat iemand niet op de verkeerde plek komt

Nog beter is om aan ‘de voorkant’ hier al rekening mee te houden. Iemand hoeft niet de beste muzikant te zijn, maar er moet wel potentie in zitten, zie ook de factoren hierboven. Het is beter – maar niet altijd even leuk – om iemand bij een auditie teleur te stellen, dan achteraf moeten aangeven dat het niet gaat. Die situatie heb ik gelukkig niet zo heel vaak meegemaakt, maar die keren dat ik het wel meemaakte vond ik het niet leuk om de moeilijke beslissing te nemen iemand te teleur te stellen. Overigens houd ik altijd een proefperiode aan (alleen mee oefenen), waarna we evalueren of iemand ook echt het podium op kan. En… iemand kan natuurlijk verder ontwikkelen. Misschien kan iemand nu nog geen gitaar spelen, maar over 5 jaar wel?

Hoe weet je of je geschikt of ongeschikt bent?

Soms is het evident: je kunt zingen, een instrument bespelen, spreekt zonder problemen voor een groep, enzovoorts enzovoorts. Maar hoe weet je bijvoorbeeld of je geschikt bent om achter de knoppen te zitten? Een goed hulpmiddel hierbij is de netwerkcursus, waar je inzicht krijg in waar je gaven en talenten liggen. Verder is het goed om ook gewoon wat dingen te proberen. Afhankelijk van de taak natuurlijk (zingen misschien wel op een oefenavond, maar misschien niet direct op het podium?)

Als iedereen in de gemeente op de juiste plek zit – en ik denk dat dat dynamisch is – functioneert de gemeente het beste. Het lichaam (je weet wel, 1 Kor 12) onder het hoofd: Christus.

3 thoughts on “Geschikt/Ongeschikt?

  1. Hoi Marc, even een korte vraag a.h.v. het volgende citaat uit je verhaal hierboven. “Maar hoe weet je bijvoorbeeld of je geschikt bent om achter de knoppen te zitten? Een goed hulpmiddel hierbij is de netwerkcursus.” In de Netwerkcursus worden de volgende gaven benoemd: apostelschap, barmhartigheid, bemoediging, bestuur, creatieve communicatie, dienen, evangelisatie, gastvrijheid, geloof, genezing, geven, herder, kennis, leiderschap, onderscheid, onderwijs, profetie, tongen, vakmanschap, vertolking, voorbede, wijsheid en wonderen. De vraag is dan: Welke van deze gaven vertelt je of je geschikt bent om achter de knoppen te zitten? Of dat je een (potentieel) goede zanger of muzikant bent?

    Like

    • Zanger/muzikant valt in de netwerkcursus onder creatieve communicatie. Techniek durf ik zo niet te zeggen. Er zit wel iets van creatieve communicatie in, maar vakmanschap is ook wel voor de hand liggend denk ik.

      Like

Geef een reactie

