Veertig (in de gloria?)

Vandaag word ik veertig… Dat voelt wel alsof ik nu echt ‘ouder’ word, hoewel ik eigenlijk pas op de helft ben als ik de gemiddelde levensverwachting mag geloven. Gelukkig denken mensen nog steeds dat ik jonger ben. Laatst nog iemand die me verbaasd aankeek toen mijn dochter van 15 naast me kwam staan. “Ik wist niet dat je zulke oude kinderen had.” Op de vraag hoe oud ze dacht dat ik was… begin dertig. Mooi, dat hou ik vast. Wat heeft dit overigens met “gloria” en “kyrie” te maken. Nou ja, in ieder geval ben ik “in de gloria” en maak ik er maar een collage van met onderwerpen die in ieder geval iets met 40 hebben en ergens wel bij dit blog passen (en zo niet dan toch, want ’t is mijn blog. En mijn verjaardag. Dus.)

Veertig in de Bijbel

Veertig is een getal wat regelmatig voorkomt in de Bijbel, hoewel niet alle geschiedenissen even feestelijk zijn. 40 dagen overstroomde de aarde tijdens de zondvloed. In de geschiedenis van Mozes: hij was 40 jaar toen hij vluchtte uit Egypte, bleef 40 jaar in Midjan, leidde het volk Israël 40 jaar door de woestijn en was 40 dagen op de Sinaï. In Richteren zijn er goed – of juist slechte – perioden van 40 jaar. Saul en David regeerden 40 jaar. Jezus was 40 dagen in de woestijn waar hij verzocht werd en de periode tussen opstanding en hemelvaart duurt ook 40 dagen. Het lijkt er op dat vaak een soort voorbereiding naar volgende fase is. Bijv. voor Mozes zelf, maar ook het volk. Voor Jezus. En wie weet waar ik op voorbereid ben… Ik zou niet solliciteren naar de baan van Mozes.

Psalm 40

Ook Psalm 40 is niet echt de meest vrolijke Psalm. Maar wel een mooie Psalm. Voor mij is het fragment uit de Psalm, wat U2 in hun nummer “40” gebruikt het meest bekend. Het is een roep om hulp, maar spreekt ook vol vertrouwen over God. De ene keer zit hij in de put (3), dan verlangt hij ernaar Gods wil te doen (9), maar ondanks de ellende (bijv. 13) blijft hij vertrouwen. Het culmineert in “Wie bij u hun geluk zoeken zullen lachen en vrolijk zijn, wie van u hun redding verwachten zullen steeds weer zeggen: ‘Groot is de HEER.’” en eindigt weer nederig (let ook op het parellellisme wat de Psalm ‘insluit’: vers 1 “Vol verlangen heb ik op de Heer gewacht” en vers 18 “U bent mijn helper, mijn bevrijder, mijn God, wacht niet langer”) Er zijn verschillende mooie versies van deze Psalm. Hier een van Sons of Korah

Veertig keer Opwekkingsliederen

Nog iets met veertig! Dit jaar verscheen Opwekking cd 40 (zie mijn recensie hier en mijn infographics over de verhouding Nederlands/Engels hier), wat zeker wel een mijlpaal mag heten. Ondanks mijn soms wat kritische houding is er veel goeds te zeggen over Opwekking. Er staan gelukkig een heleboel liederen in die echt een aanvulling voor de gemeente zijn (voor het repertoire dat we in onze gemeente samenstellen hebben we een longlist van ruim 200 nummers).

Veertig dagen

Dat veertig een belangrijk getal in de Bijbel is, zagen we hierboven al. Het heeft velen geïnspireerd om iets met die veertig dagen te doen. Al heel vroeg in de kerk vinden we de periode voor Pasen, de vastentijd (Lent in het Engels klinkt trouwens ook zo mooi). De laatste jaren zijn er ook in de evangelische wereld diverse 40-dagen acties geweest. De 40 Doelgerichte Dagen van Rick Warren zijn het bekendst denk ik (in 2004(?) heb ik ook meegedaan). De betekenis als voorbereidingstijd is daarin de rode draad. Het is een mooie symboliek, iets wat we ook in het sobere protestantisme nodig hebben.

Veertig jaar. Een nieuwe fase? Of gaat het leven gewoon verder? Ik denk het laatste. Maar als je leeftijd nog met een ‘3’ begint heb je nog de illusie jong te zijn, althans ik wel… Maar toch ben ik wel “in de gloria” 😉

 

One thought on “Veertig (in de gloria?)

Geef een reactie

