Spelen voor volwassenen!

Spelen

Is het je weleens opgevallen? Als we het over muziek hebben, is dat vaak in combinatie met het woord spelen. We spelen een instrument, we spelen in een band, we hebben het over muziekspel. Mijn dochter ging laatst bij een vriendinnetje spelen. Ik zou diezelfde week ook bij dezelfde mensen ’s avonds komen, niet om te spelen natuurlijk. Mijn dochter: ja, maar jij speelt ook, op je gitaar! Ja, ze heeft helemaal gelijk!

Je zou kunnen zeggen dat muziek maken spelen voor volwassenen is (net als acteren, sporten, en ik denk wel alle kunstvormen). Is dat niet heerlijk, dat we mogen ‘spelen’ met ons instrument, onze stem, om iets moois te maken? Muziek is voor mij een geweldige manier om mijn creatieve ei kwijt te kunnen. Ik pak mijn gitaar, begin gewoon met een akkoord of een riffje en dan komt er “vanzelf” iets. Als ik het goed vind, zet ik het in de computer. Daar is al een hele lijst aan ideeën, soms al een beetje uitgewerkt en soms een heel nummer. Dat spelen geldt natuurlijk ook voor bestaande muziek, het is geweldig als je iets mee kunt spelen (kijk, daar heb je dat woord weer), en als je met een hele band speelt en het komt allemaal samen…

Ik weet nog de eerste keer dat ik met een band repeteerde. Mijn eerste nummers nam ik alleen met een drumcomputer op, later kwam er nog een goede sologitarist bij, en een bassist. Maar toen we voor het eerst met een drummer in een oefenruimte speelde. … Dat was te gek! Mijn drumpatronen en ideeën kwamen tot leven!

Nu speel ik ongeveer een keer per maand gitaar in de kerk. Iets minder creatief, in de zin dat ik geen eigen nummers speel (hoewel ik ook wel mijn eigen inbreng heb door mijn gitaarspel), en iets minder uitdagend (geen onregelmatige maatsoorten), maar nog steeds spelen. En dit spelen krijgt een bredere dimensie. Ik speel niet voor mijzelf, hoewel ik er zeker van geniet. Ik speel voor God, en begeleidt de gemeente met de rest van de muzikanten om Hem met muziek te aanbidden!

God is de creator bij uitstek en heeft ons creativiteit gegeven. Iedereen volgens mij. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat hij er van geniet als we onze talenten gebruiken om mooie dingen te maken, als wij genieten van ons spel. Dan hoeft een lied of ander kunstwerk niet eens direct over het geloof te gaan (hoewel het denk ik geweldig is als het ook een hoger doel dient). Misschien is dit ook een manier waarop we nog een beetje kind kunnen blijven?

One thought on “Spelen voor volwassenen!

Geef een reactie

