Geraakt door een lied VII: Wichita Lineman

Op een luie zondagmiddag zap ik langs een documentaire over Glen Campbell. Het nummer Wichita Lineman wordt ingezet, en ik zing direct mee. Mijn lieve vrouw begint te lachen… Tja, ik ben nu niet echt een country liefhebber, dus dit was misschien wat onverwacht (het is nu niet bepaalde vette progmetal). Maar echt: dit nummer ken ik al héél lang. Mijn vader heeft het op mijn eerste bandje gezet, toen ik denk ik een jaar of 8, 9 was. Nog van een elpee, want zo ging dat in jaren ’80…

De jeugdherinnering is niet de enige reden dat het me raakt. Het is ook gewoon een mooi liedje, met een geweldige melodie. Ik heb maar even de akkoorden er bij gezocht, en er gebeuren hele interessante dingen. Het is zeker geen typisch drie-akkoordenliedje! Veel minder gebruikelijke akkoorden (zoals Fmaj7, C11) en toonsoortwisselingen (het begint in de toonsoort F maar gaat over in de toonsoort D).

De tekst. Ik stelde me altijd zo’n eenzame man met zo’n soort verfroller op een verlaten weg in de VS voor die lijnen trekt. Maar deze zin is zo mooi: “And I need you more than want you, and I want you for all time”. Ik heb je meer nodig dan dat ik je wil, en ik wil je voor altijd. Meer zeg ik er niet over.

De documentaire was trouwens ook aangrijpend. De 80-jarige Glen Campbell leidt aan alzheimer en had nog een laatste tournee. De nummers speelde hij feilloos, maar je zag hem achteruitgaan. Hij vergat steeds meer. Zijn vrouw zei ergens dat hij muziek waarschijnlijk als laatste zal vergeten. Enerzijds een trieste gedachte, maar ook een mooie gedachte.

En is het echt een guilty pleasure? Nou, in de uitzending waren artiesten als The Edge (U2), Chad Smith (Red Hot Cilli Peppers) en Paul McCartney (The Beatles) positief over deze country legende. Op YouTube vond ik uitvoeringen van REM en James Taylor van dit nummer. Ja, toegegeven, ook van Tom Jones… De versie van James Taylor, met die mooie warme stem, is zeker het luisteren waard. Hieronder het origineel en daarna de versie van Taylor.

Geef een reactie

