God is liefde. Niet lief…

God is liefdeValentijnsdag, de dag van de liefde! Als er een emotie is die in onze maatschappij belangrijk gevonden wordt, is het liefde. Liefde als gevoel vooral. Je trouwt als je iets ‘voelt’ voor elkaar, en als je dat niet meer ‘voelt’ ga je scheiden. Het gros van de Top 40 liedjes gaan over liefde. Maar, wie is eigenlijk de bron van liefde? De Bijbel zegt: God is liefde. Maar wat gebeurt er als we teveel de nadruk leggen op dit feit?

Wie is God?

God beschrijven met mensenwoorden is eigenlijk onmogelijk. We zien in de Bijbel, Gods Woord, nog véél meer beschrijvingen van God terugkomen dan alleen liefde. Het is gevaarlijk om een te beperkt Godsbeeld te hebben, ook in onze liederen. Als we alleen maar focussen op bepaalde aspecten is onze theologie niet meer in balans. En dan kan een juiste beschrijving een verkeerde interpretatie krijgen…

Liefde

De laatste decennia, en vooral in de evangelische beweging, zie we een sterke focus op ‘God is liefde’. We vinden het een aantal keer in de Bijbel, al in Dt 4:31 maar bijvoorbeeld ook in 1Jh 4:8 en 16. Die liefde blijkt in essentie ook uit een van de bekendste bijbelversen, Jh 3:16: Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Het is dus niet zo gek dat we hier de nadruk op leggen. We zien dat ook vaak terug in onze liederen, die soms bijna liefdesliedjes voor God zijn (bijvoorbeeld Opwekking 550 U behoor ik toe). Het gevaar bestaat dat we hierdoor een heel ‘lief’ beeld van God krijgen, en niet goed uit de voeten kunnen met andere aspecten.

Rechtvaardigheid

Een van die andere aspecten komt al terug even verderop in Johannes hoofdstuk 3: God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. God is ook een rechtvaardig God, die oordeelt (zie bijv. ook Ps 7:12). Dat is lastig, daar kunnen we minder mee uit de voeten. Van sommige mensen vinden we het niet erg dat ze veroordeeld worden zoals dictators en seriemoordenaars, maar die aardige ongelovige collega of buurman? Om het niet te moeilijk te maken, focus ik niet op het laatste, maar op het eerste: het kwade wordt veroordeelt. En hoe je het ook wendt of keert, dat kan niet ‘lief’. Je ziet dat ook in sommige Psalmen, waar stevige uitspraken gedaan worden. We moeten niet denken dat dit veranderd is in het Nieuwe Testament. Daar roepen de martelaren in Op 6:10 ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ He, we moesten toch onze andere wang toekeren? Ja, wij misschien wel, maar dat betekent niet dat we niet mogen vragen om een rechtvaardig oordeel!

Te heftig?

Ik merk bij sommige mensen dat ze schrikken van sommige Psalmen. Ze kunnen er niets meer mee. Die haat, dat oordelen, dat is toch iets van het Oude Testament? Dat vinden ze veel te heftig, en dan slaan ze maar liever die Psalmen over. Maar God is toch niet veranderd? Wat moeten we daar dan mee? Ik geloof niet dat we alle haatteksten letterlijk moeten toepassen, ik denk dat we vooral het oordeel bij God moeten laten. Maar we kunnen onze ogen toch niet sluiten voor de dingen die in de wereld gebeuren? Als ik denk aan wat er gebeurt in Syrië, Noord Korea en wat er zeventig jaar geleden tijdens de Tweede Wereldoorlog, dan hoop ik toch echt dat God niet ‘lief’ is… Dan hoop ik eerder op een God zoals in Psalm 9 beschreven staat (zie onder!) En misschien dat we ook wel wat meer behoefte hebben aan een ‘stoere’ God, die geen loopje met zich laat nemen.

Korte bloemlezing

God is liefde én rechtvaardig lijken tegen over elkaar te staan, maar houden elkaar juist in balans. Maar God is nog veel meer. Een korte bloemlezing uit de Bijbel:

  • God is schepper (Gn 1 en 2)
  • God is uniek (Dt 4:35)
  • God is betrouwbaar (Dt 7:9)
  • God is machtig (Dt 7:21)
  • God is ontzagwekkend (Dt 7:21)
  • God is een beschermer (Ps 7:11)
  • God is een reddende God (Ps 68:21)
  • God is eeuwig (Js 40:28)
  • En nog veel meer!

Als we het over God hebben, moeten we nooit focussen op één aspect. En we zullen nooit ophouden Hem volledig te leren kennen. God is liefde is een goed begin, want daar snakken we als mensen ook naar, maar laten we niet vergeten wat de Bijbel nog meer over Hem zegt, ook in onze liederenkeuze!

Advertenties

2 thoughts on “God is liefde. Niet lief…

  1. Hele mooie blog! Te makkelijk passen wij God aan naar ons menselijke beeld. Het is de bedoeling dat we aanpassen naar Hem. Juist die tegenstrijdigheden maken Hem zo mooi. Bijzonder vond IJ toen ik besefte dat het bij God niet of of is maar echt alles tegelijk…

    Liked by 1 persoon

  2. Mijn complimenten voor deze mooie blog! Ik ben momenteel een boek aan het lezen van John Macarthur getiteld: De Liefde van God waarin hij schrijft over zowel de liefde van God als de rechtvaardigheid van God. Kortom: interessant!

    Ga vooral door met schrijven want je hebt daar talent voor!

    Gods zegen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s