Het formulier is gesloten. De reacties zijn binnen. Het onderzoek kan nu echt beginnen!

Onderzoek

Begin januari zette ik mijn onderzoek online. Mijn verwachtingen zijn in meerdere opzichten overtroffen. Meer reacties dan ik had durven hopen, media-aandacht en interessante contacten gelegd. Maar het gaat natuurlijk vooral om de uitkomst. Daar moet nog wel het nodige voor gebeuren, want ik heb een flinke hoeveelheid data!

Eerst zal ik vooral kritisch door alle reacties heen moeten. Ik hoopte op 60-70 reacties, verwachtte dat 50 wel haalbaar was maar heb er uiteindelijk 188! Ongelofelijk! Daar moet ik dan nog wel wat op afdingen: van meerdere gemeenten heb ik dubbele reacties, soms heb ik wel drie of vier keer een reactie ontvangen. Daarnaast is er tenminste een gemeente die niet past in de definitie van wat in de brede zin evangelisch is. Dan kom ik op ruim 150 unieke gemeenten, ruim twee keer zo veel als ik had gehoopt. Dat is geweldig, want de kracht van het onderzoek is ook dat je véél data hebt. Moet ik nog wel iets slims verzinnen voor de verschillen in de dubbelingen… Ik ben in ieder geval blij dat ik gevraagd heb naar de taak die iemand vervuld in zijn of haar gemeente.

Wat helemaal onverwacht was de media-aandacht. Het ND mailde me vrij snel, en nadat daar een kort interview verscheen wilde Groot Nieuws Radio me óók interviewen (hier de beluisteren, vanaf ong. 76 minuten). Ook CIP heeft me geïnterviewd. Dat heeft natuurlijk nodige extra aandacht gegenereerd, naast iedereen die via social media berichten deelde of op andere manieren ruchtbaarheid gaf aan het onderzoek.

En dan de contacten. Van verschillende mensen kreeg ik mails. Iemand stuurde me verschillende artikelen, iemand zelfs een aantal boeken, ik kreeg van CCLI een lijst met de meest gezongen liederen uit 2015 (handig!!!). In de mailwisseling mooie gesprekken. Mensen die zich herkenden in mijn vraagstelling. Dat is enorm bemoedigend!

En nu dan aan de slag. Ik heb een enorm excelbestand, dat ik om moet gaan zetten naar een database. Als programmeur leuk om te doen. Dan is het een kwestie van de data analyseren, de data naar waarde schatten (heb ik wel goede data, welke data is beter dan andere data?), maar ook in de open vragen duiken (zo vroeg ik naar de visie op muziek in de gemeente). Per mail heb ik ook enkele visiedocumenten toegestuurd gekregen die me daarbij helpen.

Nog genoeg te doen, en als je het in je vrije tijd doet, kan het even wat langer duren. Ik hoop op een beetje geduld en ben ondertussen enorm dankbaar voor iedereen die het onderzoek heeft ingevuld of op een andere manier me geholpen heeft!

2 thoughts on “Het formulier is gesloten. De reacties zijn binnen. Het onderzoek kan nu echt beginnen!

  1. Klinkt bijzonder uitdagend en heel omvangrijk. Voor die dubbelingen zul je misschien interviews moeten gaan houden. Dat komt de betrouwbaarheid ten goede….(spreekt degene die net haar scriptie heeft geschreven hihi) Succes en veel plezier ermee!

    Liked by 1 persoon

    • Wat helpt is dat ik ook heb gevraagd naar je rol in de gemeente. Een hoofd muziek of voorganger zal ik dus prefereren boven een gewoon lid.
      Diepteinterviews zijn heel leuk (ook gedaan voor mijn afstudeeronderzoek) maar daar gaat heel veel tijd in zitten. Wie weet dat ik een vervolgonderzoek opzet en daarbij kijk of ik een student van de CHE warm kan krijgen voor het onderwerp 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

