Aanbiddingsconcerten?!?

Concert

Aanbidding is een terugkerend thema op dit blog, het houdt me nu eenmaal veel bezig. In positieve, maar helaas ook in negatieve zin. Ik zie soms dingen gebeuren waar ik mijn twijfels bij heb. Al meerdere keren schreef ik over wat aanbidding volgens mij is (en dat zal nog wel vaker gebeuren), omdat ik denk dat het goed is als we hier over (blijven) nadenken. Nu een meer twijfelachtig stukje. Twijfelachtig in de zin van: wat moet ik er mee?

Soms zie je wel eens reclame gemaakt worden voor aanbiddingsconcerten. Een bekende worship band of artiest bezoekt het land, en dan kun je naar concerten, zo kwam ik bijvoorbeeld dit tegen van Bethel Music, over een Worship Nights Tour. Het zijn “avonden die in het teken staan van een ontmoeting met God”. In Nederland vinden dit soort concerten meestal plaats in de biblebelt.

Ik begon er wat vragen bij te krijgen, vooral de relatie tussen een zekere vorm van commercie met aanbidding. Maar ook de vraag: wat is de kerk? Moeten we naar een concert gaan om God te ontmoeten?

Natuurlijk, het kost geld, dat snap ik. Zo’n band moet ook ergens van leven. Ik bezoek zelf af en toe concerten, logisch dat een artiest betaald wordt. En ik ben ook een voorstander van 24/7 aanbidding, dus ook tijdens een concert. Maar hier wordt muziek – specifiek bedoeld voor de kerk – losgetrokken van de kerkelijke context via een andere route weer in een soortement van kerkelijke context geplaatst. Maar in plaats van dat je gratis de kerk binnenstapt, betaal je er nu voor. In plaats van een groep gelovigen die elkaar min of meer kent, sta je vooral met onbekenden samen te zingen. Wat is dan het verschil met een individueel concertbezoek?

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat je ook op zo’n avond God kunt ontmoeten. Ik zeg ook niet dat het verkeerd is wat ze doen, maar ik heb er zo mijn vragen bij. Ik heb zelf ook optredens bijgewoond van Psalmen voor Nu (hoewel dat niet zo hoogdravend wordt aangekondigd), en heb ook God “ontmoet” tijdens een concert van Neal Morse (hoewel dat in een gewone popzaal was en niet bedoeld als aanbiddingsconcert).

Kortom: ik weet gewoon niet zo goed wat ik er mee aan moet. Zolang zo’n concert geen vervanging wordt van een kerkdienst waarin je binnen een gemeenschap God aanbidt, denk ik dat het wel ok is. En ik denk dat het ook goed is om te beseffen dat de kerk breder is dan je eigen lokale gemeente, en om met andere christenen God te aanbidden.

Misschien moet ik niet overal zo kritisch bij nadenken. Of toch wel? Wat vind jij? Welke voors- en tegens zijn er? Of is het eigenlijk helemaal geen issue?

14 thoughts on “Aanbiddingsconcerten?!?

  1. Kan het zijn dat de term ‘aanbidding’ aan devaluatie onderhevig is? Aanbidding heeft in de Bijbel tenminste een connectie met ‘stil ontzag’, ‘je neerbuigen’. Ontzag omdat je onder de indruk bent van de grootheid van Hem die je aanbidt, Stil, omdat er geen woorden zijn om uit te drukken wie Hij is en omdat het eigenlijk ongepast voelt om als sterveling in de nabijheid van de Allerhoogste te komen. Samen zingen en dansen komt meer in de buurt van de Bijbelse term lofprijzing.Dan gaat het om de geloofswaarheden, de grote daden van God te bezingen, de rijkdom van zijn genade, de blijdschap over het heil, over het goede dat God gegeven heeft.

    Liked by 2 people

  2. Ik herken wel wat van je worsteling, want ik heb ook veel vragen gehad, hoe ik er in mag staan. Gods woord zegt: “Waar 2 of 3 samenkomen in Mijn naam, daar ben IK.” Aanbidding is geen vervanging van kerk, voor mij is het een levensstijl. Ik hoef niet perse naar een concert, het kan ook gewoon thuis.

    Like

  3. Ik herken die worsteling heel goed, aan de ene kant het zuiver willen aanbidden van God (door middel van muziek) en aan de andere kant dat gevoel van een show, omdat er voor wordt betaald en het commercieel aandoet. Wij gaan binnenkort naar Hillsong en ergens in mijn achterhoofd speelt regelmatig de vraag door mijn hoofd: ‘Waarom ga ik nu eigenlijk precies?’ Is het de ervaring, de muziek en ‘de show’? Voor veel mensen is dat het denk ik wel. Ikzelf mis al heel lang het zingen zonder afgeleid te worden door liturgische onderbrekingen en kwalitatief wat minder goede muzikale begeleiding……. Maar voor wie of wat ga je dan? Zucht…… Toch voel ik zegen op dat soort avonden en vind ik waarde in het samen God aanbidden. Want dat is toch wel wat er uiteindelijk gebeurt. (En zo niet, dan ben ik weg).

    Liked by 1 persoon

  4. Ik herken je vragen; heb er ook lange tijd over nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat het niet kan. Jezus zegt dat je niet tegelijk God en Mammon kan dienen. Punt. Aanbidding is gratis. Voor onkosten kun je een collecte houden, maar entree vragen vind ik niet kunnen.

    In het verlengde hiervan is er nog iets waar ik grote vraagtekens bij heb. Tegenwoordig kun je soms meezingen in de performance van grote artiesten. Bijv Adriann Snell. Snell is professioneel / broodmusicus en verkoopt entreekaarten. Hij werkt er ook voor. Als je met hem wilt ‘meewerken’ betaal je nog meer: mind you, hij kan niet zonder koor: maar kan het niet betalen? Ze geven dus een gezamenlijk optreden en 1 man gaat er met al het geld vandoor. Niet iedere arbeider is kennelijk ‘zijn loon waard’. Ben benieuwd wat je hiervan vindt?

    Liked by 1 persoon

    • Op zich vind ik niet iets mis met “performance”, en denk ik dat het voor veel chr. muzikanten zoeken is naar bronnen van inkomsten. Er zijn er maar weinig die er goed van kunnen leven. Een concert van Adrian Snell zou ik ook niet als “aanbidding” willen typeren, je komt daar om te genieten van de muziek. En ja, natuurlijk: het is wel muziek waarin ook aanbidding is. Maar dat zou niet mijn doel zijn en volgens mij worden die concerten zo ook niet gepromoot.
      En ja… betalen om mee te doen. Is dat ook niet bij het inzingevent van Opwekking? Ik heb daar nog geen mening over gevormd.

      Like

      • Ik ben het met je eens dat een performance niet hetzelfde is als aanbidding. Bij aanbiddingsconcerten vind ik het gepaster om een collecte te houden om de kosten te dekken.

        Het punt is dat in de christelijke wereld zoveel mensen worden geacht alles ‘gratis’ te doen. Vooral in de creatieve sector is dit zo. Een musicus die beroemd is kan entreegeld vragen en hij kan zich beroepen op het feit dat volgens de bijbel de “arbeider zijn loon waard is”. Maar zijn medewerkers, die ook hard werken krijgen niets, of, erger; moeten zelfs bijbetalen. Het neigt volgens mij ook een beetje naar persoonsverheerlijking.

        Persoonlijk zou ik mij enorm generen als ik een commercieel optreden zou geven waarbij ik al het ontvangen entreegeld in eigen zak zou steken en mijn medewerkers ook nog laat betalen voor de ‘eer’ om het optreden mogelijk te maken.

        Als ik de bijbel lees, dan kregen alle musici van God wat ze nodig hadden; niet wat ze graag zouden willen hebben. Volgens mij zijn in de bijbel inkomen en prestatie van muzikanten niet aan elkaar gekoppeld. De ‘gewone’ (volks-) muziek werd dacht ik (verbeter me als ik ernaast zit) door het ‘gewone volk’ zelf uitgevoerd bij sociale gelegenheden. Muziek was meer een bindmiddel binnen de gemeenschap en niet voorbehouden aan een select gezelschap dat vv wereldberoemd, rijk en aanbeden wordt. Hierdoor is het samen muziek maken in het alledaagse leven verloren gegaan en werd het vervangen door obscure subculturen; helaas ook in de gospelscene.

        Ik ben mss een beetje te kritisch over de huidige muziekcultuur, maar ik krijg steeds meer moeite met allerlei uitwassen…

        Like

    • Hier valt van alles over te zeggen, afhankelijk van de invalshoek die je kiest. Wat Adrian Snell doet is tamelijk gebruikelijk in de muziekwereld. Ik heb zelf in het verleden meegezongen in het projectkoor van het LSO (Limburgs Symfonie Orkest). We voerden de Johannes Passion van Bach uit. Het LSO is een van de gesubsidieerde symfonieorkesten van Nederland. De keuze die zij (net als Snell) hebben is: een concert met hulp van zingende amateurs, of het betreffende stuk niet uitvoeren. Anders wordt het onbetaalbaar. Heel veel koren bestaan uit amateurs, maar hebben een betaalde professionele dirigent. Dat is ook nodig, want om een koor goed te leiden is die extra muzikale ‘bagage’ echt wel nodig. Je kunt het principe ter discussie stellen, maar in de kerk bestaat hetzelfde. Hoe zit het b.v. met full-time voorgangers? Waarom worden zij betaald en b.v. iemand die de zang leidt, of iemand die kinderwerk doet, of de koffie zet, niet? Doorgaans doen we dat als de taak te uitgebreid wordt om het met amateurs af te kunnen. En ook die mensen moeten eten.
      Je kunt je ook afvragen, of de koorzangers bij Adrian Snell echt niet worden beloond. Voor een enthousiaste zangamateur is het een uitdaging en lonend – zij het niet in financiële zin – om mee te doen met een dergelijk project. Dit soort projecten worden niet zomaar even door amateurs neergezet. Je hebt daar echt wel de professionaliteit van iemand als Adrian Snell voor nodig. Hij is verantwoordelijk voor het project en dat is echt wel iets anders dan een individueel koorlid die zijn/haar partijtje zingt. En, reken maar dat je als koorlid ook leert van zo’n ervaring. En, last but not least: niemand dwingt je om mee te doen, dus degenen die meedoen vinden het blijkbaar wel de moeite waard. En ik geloof echt niet dat de motivatie alleen maar is om een keer met de ‘grote’ Snell op het podium te staan. Dan is de lol er ‘snell’ af!

      Liked by 1 persoon

      • Iets dat gebruikelijk is, is natuurlijk niet per definitie goed. De vergelijking die je trekt met een betaalde voorganger vind ik onjuist; de kerk verkoopt als het goed is geen entreekaarten.

        Je hebt wel een punt, natuurlijk is het meezingen met een professionele produktie ook een beloning. Zelf heb ik wat negatieve ervaring opgedaan met projecten die ‘evangelisatie’ ten doel stelden, maar de enigen voor wie de ‘goede boodschap’ niet gold waren de koorleden, die èn veel geld moesten neertellen èn vervolgens zo hard moesten werken, dat sommigen erbij neervielen. Alles voor de opbrengst van de collecte… (voor de organisatie uiteraard).

        Je zou je kunnen afvragen of de gospelscene niet een beetje teveel achter de commercie / popscene aanhobbelt. Moet alles echt zo duur, groot en spectaculair worden gemaakt?

        Like

  5. Aanbidding is wat de herders deden, in de kerstnacht, eerst een heel eind lopen, dan neerknielen, en in stilte aanbidden of met een eenvoudig gebed, van een ongeletterde man, het kindje aan bidden.
    Zelf houd ik erg van muziek, ik zing en speel gitaar, maar wat ik veel zie, is dat we de MUZIEK aanbidden.
    Stel dat we de tekst alleen voorlezen, en dat de band zwijgt, de zaal zou zo leeg lopen of in ieder geval zou de zaal de volgende keer niet meer vol raken.\
    In mijn concordantie staan 30 verwijzingen naar aanbidding in de bijbel,niet een gaat over muziek.

    Of vergis ik mij ??

    Liked by 1 persoon

    • Hoi Van Overbeeke, nee je vergist je niet. Ik heb een wat uitgebreider onderzoek gedaan naar het woord aanbidding (staat nog op de rol voor dit blog…) en daarin is zelden een relatie met muziek. M.n. in de Psalmen, maar dan niet zozeer als een muzikale daad, maar meer als iets wat benoemd wordt. En… in Daniel. Als de vrienden voor het beeld moeten knielen bij het klinken van muziek.

      Like

    • Je stelt het wat absoluut, maar ik denk ook dat ‘aanbidding’ te vaak wordt gelijkgesteld aan ‘muziek’. Ik kan het me zelf als muziekmens bijna niet voorstellen, maar er zijn mensen die niets hebben met muziek. Ik zou toch niet durven beweren, dat zij niet kunnen aanbidden!
      T.a.v. aanbidding is muziek slechts een mogelijke uitingsvorm van aanbidding. Als je de evangelietekst letterlijk neemt, kun je zelfs niet hard maken dat de engelen zongen bij de herders, want zij loofden God, ‘zeggende’… Misschien was het wel een spreekkoor! 😉

      Like

  6. Pingback: Aanbiddingsconcerten?!? Een vervolg… | Gloria en Kyrie

    • Toch blijf ik het lastig vinden. Sommige artiesten maken echt goede muziek, daar wil ook best van genieten en voor betalen. Ook als de muziek specifiek bedoeld is om in de kerk gezongen te worden. Maar ik zou dan wel opperen dat het gewoon een concert is met liederen die ook voor de kerk zijn, en geen ‘aanbiddingsconcert’. Dan is het m.i. een alternatieve kerkdienst – en daar is niets op tegen – maar daarvoor hoort geen entree gevraagd te worden. Die moet vrij toegankelijk zijn voor iedereen.

      Like

Geef een reactie

