Dit is mijn verlangen voor 2016

Verlangen

Het is bijna 2016. Ik doe niet aan goede voornemens. Als ik iets wil veranderen, moet ik daar niet mee wachten tot 1 januari. Ik heb wel een verlangen voor 2016. Meerdere eigenlijk, maar laat ik me beperken tot het onderwerp van dit blog. En iedereen die mijn blog een beetje volgt, en mijn stokpaardjes kent, kan het wel raden. Ik verlang naar meer balans in de muziek in de evangelische eredienst.

Waarom?
Waarom vind ik dat nu zo belangrijk? Omdat ik denk dat God het belangrijk vindt. Daar begon dit verlangen trouwens niet mee, zo vroom ben ik nu ook weer niet. Ik liep er zelf regelmatig tegenaan dat de liederen in de eredienst niet aansloten bij mijn geloofsbeleving. Aanvankelijk was ik 15 jaar geleden heel erg gelukkig met de meer eigentijdse muziek in evangelische kerken, maar ik heb ook de keerzijde gezien. Als het leven wat moeilijker is, als je wat meer diepgang zoekt, dan is dat echt wat lastiger te vinden in de evangelische liederenschat.

Ik ben niet gek
Inmiddels heb ik wel het nodige gelezen over dit onderwerp. Ik ben niet de enige, gelukkig. Binnen en buiten evangelische kring hoor ik soortgelijke geluiden. Dat is prettig, want dan ben ik niet de enige. Ik ben niet gek. Ik bedoel, als een bekende evangelische liedjesschrijver dit punt ook als zorg uit schieten we al op. Ik heb het over Brian Doerksen. Maar Brian Doerksen is natuurlijk niet God, dus hoe kom ik erbij dat ik denk dat God het belangrijk vind? Want voor je het weet span ik God voor mijn karretje en laat ik Hem buikspreken. Dat is belangrijk, want ik ondervind soms ook weerstand.

Getuigenis
Een belangrijk getuige hiervan is een Bijbelboek: Psalmen. Eeuwenlang bron van liederen voor Joden en Christenen. Toen ik me in dit boek – liedbundel zou eigenlijk een betere term zijn – wat beter begon te verdiepen besefte ik pas wat missen in evangelische kerken. Wat een scala aan emoties, geloofsbelevingen en wat worden dingen soms scherp gezegd! En waarom vinden we dit zo beperkt terug in de evangelische liedcultuur? Natuurlijk: Gods openbaring ging voort en we moeten de Psalmen in het licht van het Nieuwe Testament lezen. Dat roept soms wel vragen op (die ik hier niet even kan beantwoorden), maar zelfs dan is er geen reden om ons te beperken tot wat wij nu lofprijs en aanbidding noemen. Mijn eenvoudige conclusie is: als God een liedboek in Zijn Woord opneemt waarin ruimte is voor álle menselijke emoties, dan vindt Hij dit blijkbaar belangrijk.

Eenvoudige redenering
Met deze misschien wat te eenvoudige redenering – maar hé, het is een blog, geen studie – zie ik ruimte om mijn verlangen voor 2016 te blijven vasthouden (er is dus véél meer over te zeggen!). Als rechtgeaarde evangelicaal heb ik er natuurlijk voor gebeden. Als misschien wat te nuchtere Nederlander heb ik nog geen duidelijke stem gehoord dat het fout is. En misschien moet ik ook gewoon vertrouwen op mijn gevoel en verstand, beide voeden mijn verlangen. En door met dit onderwerp bezig te zijn, ben ik me ook bewuster gaan worden van wat aanbidding nu eigenlijk is. Ik geloof dat God aanbeden moet worden in Geest en waarheid. Die waarheid houdt ook in dat we Hem eerlijk aanbidden, dus ook met onze pijn. En uiteindelijk is dat mijn verlangen: God aanbidden zoals ik ben, zonder opsmuk.

2016
Wat ga ik dan in 2016 doen met dit verlangen? In ieder geval door met mijn blog. Soms even scherp wakker schudden, anders een informatief stukje, of wat luchtigers. Maar: dit blog is geen doel op zich. Ik zie het als een oefenplaats voor een boek. Ik hoop daar in 2016 mee te beginnen. Maar voordat ik daarmee begin wil ik nog eens goed zicht krijgen op de evangelische eredienst, met een onderzoek naar hoe de erediensten er uitzien. De vragenlijst is al klaar, dus in het voorjaar hoop ik dat verder uit te werken en rond te sturen (mocht je nu al interesse hebben, mail me op marc@gloriaenkyrie.nl). Ondertussen ben ik ook in mijn eigen gemeente bezig als coördinator, door een muziekcommissie waarin we nadenken over ons repertoire, door een cursus die ik regelmatig geef.

Wat zal ik eind 2016 schrijven? Is mijn verlangen veranderd? Heb ik een aantal stappen verder kunnen zetten? Het zal mij benieuwen!!!

Tot slot: Dit is mijn verlangen (Opwekking 510). Een lied van overgave, waar mijn verlangen naar uit gaat. Een mooi lied (maar ook een goed voorbeeld van het type lied wat tegenhangers heeft in meer theologische liederen. Moest ik toch even zeggen 😉 ) Dit is een gevoelslied. Als je dit oprecht kan zingen, is dat geweldig.

Deze maand is het onderwerp van de #bloghop verlangen, en dit stukje is dan ook geschreven in het kader van deze bloghop. Heel toepasselijk, zo aan het eind van het jaar als brug naar het nieuwe jaar. De bloghop wordt deze maand georganiseerd door het blog Waardevol en uniek.

 

One thought on “Dit is mijn verlangen voor 2016

  1. Pingback: Terugblik op 2016 | Gloria en Kyrie

Geef een reactie

