Mijn all time favorite kerstliederen

Elk jaar weer dezelfde liedjes met kerst… moet dat nou? Nou ja… eigenlijk vind ik het wel fijn als een paar liederen elke jaar terugkomen. En zonder het Ere zij God mis ik toch iets. Maar ik vind het ook leuk om af te wisselen: bekende kerstliederen en moderne kerstliederen. Of: een bekend kerstlied in een nieuw jasje. Hier is mijn lijstje (met als bonus nog wat seculiere liedjes, zie onderaan).

1. Ere zij God. Dit is natuurlijk een klassieker. Goed gecomponeerd, door iedereen bekend en met de Bijbelse tekst kun je ook niet in de mist gaan. Mijn kerst voelt een beetje incompleet als ik dit nummer niet heb gezongen. Dat komt dit jaar overigens wel goed. De uitvoering van Sela is erg mooi.

2. God rest ye merry gentleman: Vooral de melodie vind ik erg mooi. Ik houd wel van liedjes in mineur. In zeven (korte) coupletten worden we door het kerstverhaal geloofds, de “O tidings of comfort and joy”. Hier een geweldige (instrumentale) uitvoering van The California Guitar Trio.

Er is ook een mooie stevige Nederlandse versie van Stonewashed, die we een aantal keer in onze dienst hebben gedaan:

3. Komt allen tezamen: Ook dit is natuurlijk een klassieker, wat ik ook mooi vind is dat het de gemeenschappelijkheid in onze aanbidding benadrukt. Hier een eigentijdse versie van Kees Kraayenoord.

4. For Unto us a child is born: Ik kan me niet heugen dit ooit in een kerkdienst gezongen te hebben, maar ik vind dit heel erg mooi. Vocale klassiek raakt me meestal niet (waarschijnlijk omdat het meestal in het Duits of Italiaans is) maar de Messiah is meesterlijk.

5. Oh Come, oh come Emmanuel: Deze is pas sinds kort favoriet. Maar misschien komt dat omdat de christelijke metalband Theocracy er een hele vette versie van gemaakt heeft. Nu viel me in tekst ook de duidelijke link met (de bevrijdingen van) Israel op, iets wat in “onze” kerstdiensten niet echt naat voren komt.

Bonus

Hier de bonus. Ook op de radio horen we de nodige kerstliedjes. Meestal met niet zo’n diepgaande inhoud, en soms echt gewoon te erg om naar te luisteren. Zing iets over kerst, fijn samenzijn, gooi er het woord ‘vrede’ in en zorg vooral dat er regelmatig belletjes klinken. Er zijn er wel een paar die ik wel leuk vind om te horen, vooral als er wat steviger gitaarwerk aan te pas komt. Liedjes die ik niet wegdraai als ik ze hoor zeg maar. Geen Mariah Carey of Wham dus…

1. Slade – Merry Christmas Everybody: Tekstueel geen hoogstandje. Tja, een beschrijving van een seculiere kerst. Maar wel leuk om naar te luisteren.

2. The Darkness – Christmas Time: In de categorie foute hardrockbands denk ik dat The Darkness hoog scoort. Maar ze hebben een paar leuke nummers, en Christmas Time klinkt lekker. Tekstueel gaat het niet veel dieper dan het nummer van Slade, hoewel het tweede couplet iets van een gemis van iemand laat doorklinken.

3. Paul McCartney – Wonderful Christmas Time: Deze ex-Beatle heeft nog best aardige liedjes gemaakt. Deze is ook leuk om naar te luisteren, maar qua tekst is het redelijk bedroevend. Eigenlijk zegt het refrein genoeg: “Simply having a wonderful Christmas time”.

Qua inhoud moet je het niet zoeken bij de seculiere kerstliedjes. Iemand zei ooit “zonder Jezus is je Kerst pas echt Mis!” En ja, als je niet verder komt dat vrede en een fijne tijd… Maar goed, soms mag een liedje ook lichtvoetig zijn en leuk om naar te luisteren. Ik haal mijn voeding wel uit liedjes als de eerste vijf…

4 thoughts on “Mijn all time favorite kerstliederen

Geef een reactie

