Kerstkansen!

Kerstkransen

Nee, ik heb geen typefout gemaakt. Ik bedoel echt kerstkansen, geen kerstkransen. Die zijn trouwens wel lekker. Ik bedoel dus echt: kerstkansen (het plaatje is een afleidingsmanoeuvre). Eerder deze week schreef ik al dat geen bezwaren heb om kerst te vieren op de verkeerde datum ter vervanging van heidense gebruiken, vooral omdat het kansen biedt!

Druk…

In onze gemeente zijn we er maar druk mee. We hebben welgeteld vier activiteiten rondom kerst: een kerst-inn op de zaterdag voor kerst (voor ouderen en alleenstaanden), een kerstevent in het centrum samen met andere kerken in de stad (van katholiek tot evangelisch), een min of meer traditionele kerstavonddienst en kerstmusical op eerste kerstdag (vooral ook aanspreken voor de jongere leeftijden). Ik gok dat zeker een kwart van onze gemeenteleden wel op de een of andere manier betrokken is bij een van deze activiteiten en diensten, sommigen dubbel (ik ben bij drie van de vier op enige manier betrokken).

Betekenis verloren

Buiten de kerk heeft kerst nogal aan betekenis verloren. Het is lekker eten, samenzijn met familie, cadeaus, er zijn wel mooi acties (zoals Serious Request), we horen vrede terug in de liedjes… Maar is dat het? Er is op zich niets mis met deze dingen. En het is ook goed dat er een “boodschap van vrede” klinkt. Maar Wie brengt die vrede? Er staat in veel steden wel ergens een stal, met wat mensen verkleed en een baby(pop). Beseffen mensen nog wel dat het om die baby gaat? Dat er ruim 2000 jaar geleden een kind is geboren? Die onze jaartelling een nieuw begin heeft gegeven?

Betekenis geven

Dat is dus de kans die de kerk heeft rondom kerst: die betekenis terugbrengen. Door verschillende diensten, zowel in de kerk als buiten de kerk. Ik ben eergisteren even het centrum in gegaan om bij de Grote Kerk te kijken naar het kerstevent. En dan is het mooi om te zien dat er winkelend publiek blijft kijken, en in een notendop het kerstverhaal hoort, dat mensen even de kerk ingaat. En ik hoop ook dat er vanavond veel mensen komen die normaal niet in onze diensten komen en het verhaal horen (we hebben er als programmateam echt weer iets moois van gemaakt!). En morgenochtend… de musical wordt ook geweldig, en ook daarin weer op originele manier hetzelfde verhaal. En wie weet op andere manieren. Kerstfeest op de Dam is vanavond op de televisie bijvoorbeeld. Ook veel andere kerken doen iets bijzonders met kerst, stond vandaag in het ND.

Hoop

Ik verwacht geen “grote opwekking”. Ik verwacht wel dat er wat zaadjes geplant worden, en hoop dat ze ontkiemen. Dat mensen denken: wie is die Jezus nu eigenlijk? Wie is als Hij, de Leeuw maar ook het Lam… Hij brengt hoop, écht vrede. Misschien zien we die nog niet (ik zelf niet altijd, vandaar mijn roep om meer Psalmen te zingen) en moeten we Jezus niet inbrengen als een kant-en-klare oplossing, maar als wenkend perspectief. Een nieuw kader. Een relatie kunnen hebben met God. Door Immanuel, God met ons.

Geef een reactie

