5 redenen waarom een test niet geschikt is voor bemoedigende bijbelteksten

Bijbel

Op Facebook wemelt het van de testjes. Hoe slim je bent, hoe goed je een taal spreekt, hoe je over 50 jaar uit ziet… Waarom de testjes gemaakt worden snap ik niet. Misschien doen ze iets met je data ofzo. De uitslagen zijn soms echt random, met andere woorden: het slaat doorgaans nergens op. Maar afgelopen dagen kwam ik iets nieuws tegen… “wat is jouw bijbeltekst”. Opvallend veel bemoedigende teksten natuurlijk… Je geeft je naam, je krijgt bemoediging. Is dat niet geweldig? Nee, ik vind van niet…

Een goed gevoel…
Wat vind ik er dan wel van? Heel kort door de bocht: ik vind het onzin en misbruikt de teksten voor een goed gevoel. Waarschijnlijk staat er een lijstje met bemoedigende teksten en krijg je daar random eentje van. Een paar resultaten die ik kreeg op  de test Wat is jouw bijbeltekst, op mijn naam Marc:

  • Wie in God gelooft staat stevig en veilig (Romeinen 10:11)
  • In God alleen heeft mijn ziel rust, van Hem ontvang ik hulp (Psalm 62:2)
  • Ik hou me aan U vast en U houdt me vast met uw sterke hand (Psalm 63:9)

Als je wil kun je ook de test Wat zegt Jezus tegen je, maar de onzin die hier uitkomt is het herhalen niet waard. Ik heb er in ieder geval geen citaten vanuit de Bijbel kunnen vinden.

Vijf redenen
Dit is nu precies het soort bijbelgebruik waar ik moeite mee (zoals ik laatst al schreef). Pluk er een paar positieve teksten uit, context is totaal niet relevant, en voel je weer helemaal blij. Deel het op Facebook. Wat kan er is mis mee zijn, het is toch een bijbeltekst? Wat mij betreft is er wel wat mis mee.

  1. Ik heb er de vinger nog niet achter kunnen krijgen, maar: waarom worden deze tests gemaakt? Waar verdienen de makers van deze sites hun geld aan? Met onze data? Met reclames die voorbij komen?
  2. Stel nu dat deze test nu eens écht de hele bijbel zou nemen. Dan krijg je misschien wel Psalm 9:6 “U wijst goddelozen terug, U vernietigt bozen: uitgewist is hun naam, voor eeuwig.” of wat te denken van Matteus 25:41b “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen”. Zonder context niet zo leuk om te horen. Waarom lezen we die andere teksten dan wel buiten de context?
  3. Het resultaat is willekeurig. Het heeft bijna het idee van een horoscoop. Een willekeurige uitspraak die iets over je zegt.
  4. De Bijbel wordt niet benadert zoals het bedoelt is. Als een boek met verhalen, gedichten, liederen, profetieeen, theologie. Hoogstens het boek Spreuken kun je zo gebruiken…
  5. De Bijbel is daarnaast ook niet in de eerste instantie bedoelt als verzameling persoonlijke bemoedigingen. Natuurlijk: het evangelie is Goed Nieuws, voor iedereen persoonlijk, maar dan moet je wel naar het hele plaatje kijken.

Echte bemoediging is…
Wil je écht bemoedigt worden door de Bijbel? Lees de Bijbel dan echt. Lees verhalen als verhalen. Laat de eerlijke, soms rauwe, verhalen op je inwerken. Je zult je niet alleen optrekken aan de bemoedigende uitspraken, maar je waarschijnlijk ook herkennen in de worstelingen, oneffenheden, fouten van de verschillende personen. Soms maakt het je boos (waarom gaat het volk toch steeds weer de fout in?), of juist herkenning (misschien ga je zelf ook wel eens opnieuw de fout in), verdriet (waarom overkomen sommige mensen zoveel ellende) of vreugde (als God weer redt, nieuwe kansen geeft). Dan zul je veel meer diepgang zien dan alleen een losse flodder. Leer je de personages uit de Bijbel kennen. Het feit dat God met echte mensen optrekt en uiteindelijk alles voor ons heeft gegeven is de mooiste bemoediging die er is…

Advertenties

3 thoughts on “5 redenen waarom een test niet geschikt is voor bemoedigende bijbelteksten

  1. Hey marc,

    Hier even een korte vraag. Weet jij misschien een boek over muziek in de bijbel. Wel grappig gezien je blog er vol mee staat.

    Maar ik ben eigelijk opzoek naar het volgende. Een boek die eigelijk alle teksten bevat omtrent muziek en de bijbel. Van instrumenten tot momenten waarin muziek wordt gebruikt. En bijv. wanneer werd er geprofeteerd onder muziek of muziek en orde van de dienst. De boeken die ik vaak lees gaat het vaak over muziek en kerk. Waarin er vaak een visie gedeeld wordt. maar ik zoek eigelijk iets anders. Iets wat me helpt er echt een studie naar te doen.

    gr jur

    Liked by 1 persoon

  2. Het is een oud grapje, maar stel dat je eerst krijgt “Judas verhing zich” en daarna “ga heen en doe gij evenzo”…
    Maar serieus, de bijbel is niet bedoeld om wandtegeltjes van spreuken te voorzien en dit is net zoiets.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s