50 jaar gitaarriff: de vetste riffs voor in de kerk! Deel 1: Opwekking

De gitaarriff bestaat 50 jaar, althans, dat beweert De Wereld Draait Door. 50 jaar geleden bedacht Keith Richards het bekende riffje van Satisfaction. In die tijd zullen dergelijke gitaarriffs nog maar weinig geklonken hebben in de kerk. Maar tegenwoordig is het – gelukkig voor een gitarist als ik – in veel kerken geaccepteerd.

Wat is een gitaarriff eigenlijk? Een relatief kort herkenbaar patroon van akkoorden en/of een melodie. Vaak is het maar een paar maten.

Wat zijn de vetste riffs voor in de kerk? Toen ik op zoek ging, kwam ik er aardig wat tegen! IMG_8825De meeste bij Opwekking maar ook nog aardig wat bij Psalmen voor Nu. Vandaag een selectie uit Opwekking. Geen specifieke volgorde, maar gewoon een paar lekkere riffs waar in ieder geval de (elektrische) gitaristen blij van worden!

619 Sta op en prijs Hem
Gewoon een lekker rockriffje, een eenvoudig loopje die gewoon lekker blijft hangen!

693 Vaste grond
Het begint met een soort synthesizer, waar de gitaar bruut overheen beukt. Maar wat ik vooral gaaf vind is de gitaarpartij tijdens het couplet. Juist door de rusten wordt het riffje gemaakt!

543 U bent de Heer
Een rockriffje met een gospel touch (door het orgeltje natuurlijk!). Het loopt heel vloeiend, en als je geluk hebt mag je de solo’s ook nog spelen!

700 Een nieuwe dag
Een paar akkoorden, maar door een lekkere slag en het gitaargeluid heeft het toch iets eigens.

609 U bent heilig
Een van mijn favorieten om te spelen! Heerlijk opzwepend en de sfeer zit er direct in.

712 Zing voor de Heer
Ik houd echt van die funky riffjes, syncoop. Dit is echt super om te spelen!

612 En ik kom tot U
Iets rustiger, maar herkenbaar! De riff volgt redelijk de melodie, maar is toch erg geschikt voor gitaar.

573 Wij zijn hier bij elkaar
Door de combinatie van de overdrive, de doorklinkende noten en het dalende loopje een gave riff om een nummer mee te beginnen.

564 Ik loop de wedloop
Bij een wedloop hoort eigenlijk ook wel zo’n riffje. Uptempo, een drijvende gedempte riff. Vergeet ook niet goed te luisteren hoe de gitaar speelt tijdens het couplet. Heel fijn om te spelen.

680 Mijn redder
Niet helemaal een riffje… maar wel fijn om te spelen. De gitaar speelt een herhalend patroon van 3 noten, terwijl de maatsoort 4/4 is. Hierdoor verschuift het patroon steeds. Ook een fijn strekoefening, om de noten goed door te laten klinken moet je behoorlijk uit elkaar liggende frets pakken. Ik houd het altijd net vol tot het couplet…

Genoten? Houd dit blog in de gaten, binnenkort een paar vette riffs uit Psalmen voor Nu!

Geef een reactie

