Geraakt door een lied I: Here Comes the Flood

Een nieuwe serie! Er is zoveel over muziek te zeggen en schrijven, maar ik deel ook graag de mooiste muziek die ik ken. Ik laat me daarbij niet beperken tot christelijke muziek (misschien een blog wijden aan wat dat is precies is? Hoewel ik nu al kan zeggen: daar is niet één definitie voor), maar laat me vooral leiden door wat me raakt, op wat voor manier dan ook. . Ik luister nu eenmaal naar meer dan alleen “christelijke” muziek. Soms zal er wel een christelijke link zijn, maar die ga ik niet noodzakelijk opzoeken. Vandaag: Here Comes the Flood.

Robert Fripp & Peter Gabriel – Here Comes the Flood

Het nummer Here Comes the Flood verscheen voor het eerst op Peter Gabriels eerste soloalbum uit 1977, dat hij schreef nadat hij Genesis had verlaten. Deze versie is nogal bombastisch. Het lied schets een wereld die vergaat en doet denken aan de zondvloed. Die link wordt misschien ook wel benadrukt doordat Gabriel het refrein begint met “Lord”.

Mijn voorkeur gaat uit naar de verstilde versie die Gabriel samen met Robert Fripp opnam in 1979. Ooit bij toeval tegengekomen, toen ik waarschijnlijk opzoek was naar iets van King Crimson (Fripps band waar ik erg weg van ben). Met alleen de piano, Robert Fripp die voorzichtig vreemde landschappen op zijn gitaar tevoorschijntovert en de getergde zang van Gabriel gaat dit bij door merg en been (en oh ja: een beetje synthesizer van Brian Eno). Vaak als ik er naar luister krijg ik er weer kippenvel van. Wat een knappe compositie, hoe geweldig volgt de melodie de tekst* en is dynamiek in deze versie haast perfect. Zonder drums weet er toch een kracht te komen, als dit nodig is.

Terug naar de tekst: is er hoop in dit apocalyptisch landschap? Oordeel zelf:

Lord, here comes the flood
We’ll say goodbye to flesh and blood
If again the seas are silent
in any still alive
It’ll be those who gave their island to survive
Drink up, dreamers, you’re running dry.

De stilte…. en ik been een van die dromers. Ik blijf dromen.

* Er zijn er (o.a. Best, Music Through the Eyes of Faith) die beweren dat muziek in zichzelf geen betekenis heeft. Oftewel: tekst en muziek kunnen (even los van het metrum) inwisselbaar zijn. Dat is dan ook vaak gebeurd in het verleden, er zijn bijvoorbeeld veel minder melodieen dan Psalmen in het geneefs psalter, waardoor een melodie voor meerdere Psalmen wordt gebruikt. Ook Amazing Grace heeft verschillende melodieen gekend. Toch denk ik dat sprake kan zijn van een toch wel zeer geschikt huwelijk tussen tekst en melodie, zoals in dit lied (nu ik Amazing Grace heb genoemd: ik denk dat deze melodie ook goed bij de tekst past).

Geef een reactie

