Spiegel

BEAM deelde dit plaatje deze week, van een “gemiddelde” kerk. Nou ja, gemiddeld? Ik zie heel veel stromingen door elkaar. Ik denk dat iedereen wel iets herkent. Dat maakt het plaatje ook zo leuk, ik zie het als een spiegel. En het is goed om af en toe een spiegel voorgehouden te krijgen.

 

Als ik zo even het plaatje bestudeer, zie ik al vrij snel mezelf. Ja, daar: iets rechts van het midden. Die man met het wat langere haar en de rode gitaar. Die van mij is niet rood, maar dat mag de pret niet drukken. Het enthousiasme wat hij heeft (in zijn eentje?) deel ik. En dan denk ik: speel ik voor mezelf, of voor de gemeente? Voor God? Om heel eerlijk te zijn: gitaarspelen vind ik gewoon erg leuk. Zeker als er een leuke gitaarpartij is, of zelfs een solo mag doen. En mensen, wat is het fijn als er dan na de dienst iemand naar me toe komt en me complimenteert met mijn solo! Maar was ik wel dienstbaar? Ja, misschien paste die solo prima in het geheel. Maar wat dan met al die partijen die ik speelde om te begeleiden. Is het niet belangrijker dat ik zo speel dat iedereen in staat is om goed voor God te kunnen zingen?

En waar herken jij jezelf in? De bejaarde pianiste? De blije zangleider? De man die de preekstoel omzaagt? De vlaggenzwaaier? Kijk maar eens goed, er is voor ieder wat wils. Durf jij in de spiegel te kijken? Deel je je bevindingen hieronder?

One thought on “Spiegel

Geef een reactie

