Music was my first love

In het kader van de blog-hop over liefde, schrijf ik eens iets persoonlijks. Liefde en muziek gaan bij mij redelijk hand in hand. Haat trouwens ook, als het gaat om muziek waar ik een afkeer van heb. Maar laten we het positief houden: mijn liefde voor muziek.

De titel van dit blog komt natuurlijk uit het lied van John Miles: Music. Zowel in tekst als muziek uit hij zijn liefde voor muziek, en ik herken me daar zeker in. Die liefde voor muziek zit diep. Toen ik nog op de lagere school zat had kreeg ik al een radio. Mijn vader maakte bandjes en ik luisterde naar de radio. Toen al was ik niet erg genegen om mee te gaan in de populaire muziekstromen. Madonna, Michael Jackson, ik moest er niets van hebben. Ik luisterde liever naar oudere muziek. Ik leerde de Dire Straits kennen, luisterde naar de Top 100 Aller Tijden.

Maar die liefde voor muziek had ook een keerzijde. Op 14 jarige leeftijd leerde ik hardrock kennen. De harde gitaren, knallende drums, ik vond het geweldig. Het begon rustig met Guns ’n Roses, maar via het bandjescircuit en het radioprogramma Vara’s Vuurwerk leerde ik thrashmetal en deathmetal kennen. Ik was er helemaal van in de ban. Maar ik raakte in conflict: de teksten van deze muziek stonden soms haaks op het geloof waar ik mee was opgegroeid. De conclusie was simpel: ik moeten kiezen. En ik koos voor de muziek. Quasi-officieel deed ik een mededeling bij mijn ouders. Ik geloof niet in God.

Zo ging het jaren door. Talloze concerten bezocht, cd’s gekocht, een eigen band (waarin ik gitaar speelde en alle nummers voor schreef en regelmatig optrad in de regio). Ik genoot van de muziek en ging mijn gang. Maar 10 jaar later begon er iets te veranderen. Achteraf zie ik dat God wat begon te morrelen. Na een woelige nacht besloot ik al mijn metal cd’s uit te zoeken en de volgende dag in de container te gooien (ik woonde in een flat). Het waren er 300. Misschien was ik wat rigoreus achteraf, maar mijn redenering was misschien wel even simpel als de keuze die ik 10 jaar eerder maakte: ik kan die cd’s toch niet mee nemen naar de hemel.

Wat was er gebeurt? Het kwartje was gevallen. Het geloof van mijn ouders, de zondagsschool, ik snapte het opeens: Jezus is voor mijn zonden gestorven en opgestaan uit de dood. Ook voor mij! Ik snapte eigenlijk niet eens waarom ik het eerder niet begreep. Ik stopte met mijn band, ging naar de kerk, begon een nieuwe leven te vinden.

Maar die muziek… die betekende nog steeds veel voor me. Wat moest ik daar mee? Een kans diende zich aan: ik mocht gitaarspelen… tijdens de kinderdienst. Van de complexe metal van mijn band naar de eenvoudige liedjes van Elly en Rikkert. En ook dit keer was de keuze simpel: dit ga ik doen. Het voelde als een stap in nederigheid, maar ik genoot er van om voor de kinderen gitaar te spelen.

BIj die kinderdiensten is het niet gebleven. Ik ging in de jeugdband spelen, en in mijn huidige gemeente naast elektrisch gitaar ook de muziekteams coördineren. En ik leerde nieuwe muziek ontdekken: progressieve rock. Wat zijn daar goeie, ook christelijke, bands. En ja, die snoeiharde metalgitaren en drums kan ik ook nog waarderen. En er is zoveel meer goeie muziek. En de muziek, toen ik de eerste keren kwam, raakte me. Soms zat ik echt in tranen. En dan die mooie Psalmen die ik heb ontdekt, dankzij Psalmen voor Nu. En ik ben blijven schrijven, luister maar eens op Soundcloud.

Muziek is nog steeds een grote liefde. Maar niet meer mijn eerste. Althans, ik hoop het. Het gaat om Jezus. En wat ben ik blij dat dat niet betekent dat ik geen muziek meer mag maken. Nee, ik kan het juist voor Hem maken. Ik mag Hem herkennen in de muziek waar ik naar luister. En wie weet, wat voor geweldige muziek we straks zullen horen, als we bij Hem zijn…

2 thoughts on “Music was my first love

  1. Pingback: Wanted: christelijke bloggers! -

Geef een reactie

