Gloria en kyrie: zingen voor God in goede en slechte tijden

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met een studie naar muziek in de gemeente, vanuit mijn rol als coordinator podiumbedieningen. Dit heeft geleid tot een nieuwe visie waarbij ik stap voor stap wil toewerken naar een meer gebalanceerde muzikale praktijk in mijn gemeente. Ik heb veel gelezen, en nu komt het er op aan hoe dit toegepast gaat worden. Ik wil de kennis die ik heb opgedaan niet alleen voor mijn eigen gemeente gebruiken. En ik wil mijn beeld blijven aanscherpen. Vandaar dit blog!

De titel is geinspireerd door een artikel in Soteria.[1] Ik wil hiermee uitdrukken dat ik belang hecht aan het gloria én het kyrie: én het aanbidden van God, zijn geweldige werken benoemen, maar ook het aanroeping van Gods ontferming.[2] In veel evangelische gemeente ligt m.i. te veel nadruk op de positieve aspecten van het geloof. Een logische tegenreactie als je beseft dat veel mensen uit “zwaardere” kerken komen, maar zoals met elke tegenbeweging is er valkuil dat het doorschiet. Mijn verlangen is een betere balans te kijgen. Op kleine schaal, in mijn eigen gemeente, en via mijn schrijven ook op grotere schaal.

Ik sta er niet alleen voor! Ik merk de laatste tijd steeds meer onvrede me de liederen die we zingen: te eenzijdig, te weinig diepgang. De vragen die ik me zelf heb gesteld zijn: is het waar, en: is het echt zo erg? En: wat zijn de alternatieven? Wat moeten we doen? De antwoorden beginnen vorm te krijgen, maar zijn nog niet uitgekristalliseerd. Want, hoe verhoudt theologie zich tot ervaring? Het zo goed mogelijk geformuleerde dogma tot dichterlijke vrijheid?

Ik hoop in dit blog mijn vragen beter te kunnen beantwoorden, of tenminste meer inzicht te krijgen. Het mag niet al te statisch zijn. Maar de essentie staat voor mij wel vast: er moet ruimte zijn voor én het gloria, maar ook het kyrie. En waar vind ik die antwoorden dan? [2] En wat als er nieuwe vragen opkomen? Die zullen zeker opkomen!

Mijn hoop is dat ik anderen aan het nadenken zet. Tot nieuwe ideeen inspireer. Maar ook mijn eigen denken aanscherp, door reacties die ik krijg!


1. N.M. van Kampen-Boot, Gloria of kyrie? Een exegetische verkenning bij Psalm 8 (Soteria 2003 – 1)


2. “Kyrie” staat voor het onderdeel van de mis waarin het Kyrie Eleison wordt gezongen: Heer, ontferm U.


3. Ik heb natuurlijk de Bijbel bestudeerd, een stapeltje boeken gelezen, her en der wat artikelen gevonden, en ik ben de bundel Opwekking wat systematischer aan het onderzoeken. Ik hoop het op dit blog allemaal de revue te laten passeren…

2 thoughts on “Gloria en kyrie: zingen voor God in goede en slechte tijden

  1. Pingback: Waarom Opwekking als canon een slecht idee is (maar wel potentie heeft) | Gloria en Kyrie

  2. Pingback: Waar sta ik nu? Een terugblik | Gloria en Kyrie

Geef een reactie

